onsdag 7 december 2011

Nu är tiden inne...

Idag är det dagen D. Nu har surdegsbaket börjat.
Det här har jag gjort:
Igårkväll tog jag ut surdegsgrunden ,dvs Häxan Surtant, från kylskåpet. Jag vårdade den lite ömt och satte igång den genom att hälla ut allt utom 50 gram och mata den med 1 dl ljummet vatten och 1 dl rågmjöl. Inatt bodde den återigen ovanför kylskåpet för att få lite värme omkring sig.
I morse mådde den så här fint:

När surdegsgrunden är "igång" syns det tydligt. Fina bubblor och konsistens som pudding.

I dag har jag sedan gjort en fördeg som ska användas i den slutliga degen. Den är gjord så här:
1 dl av "Häxan" (Surdegsgrunden)
3 dl ljummet vatten
1 dl ekologiskt rågmjöl
2½ dl ekologiskt rågsikt

Färdigblandat och med en konsistens som kräm

Nu ska den stå här i värmen ovanför kylskåpet tills ikväll för då ska degen göras.

Receptet är taget ifrån boken "Surdegsbröd" av Martin Johansson (Pain de Martin som jag länkade till i förra inlägget). Denna boken fick jag låna av min fina kollega Anna-Lena som också har engagerat sig i mitt bak.

Fortsättning följer....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar