fredag 2 december 2011

Ett monster i skafferiet

I morse när jag öppnade luckan till surdegens lilla krypin ovanför kylskåpet fick jag en smärre chock. Synen som mötte mig var en krälande brun varelse! Det var rågsurdegen som hade smitit ifrån glasburken och var på god väg utifrån skåpet. Jäsningen hade tagit sådan fart så att det fullkomligen hade bubblat över. NU är jag på gång!!! Jag känner på mig att inom en vecka har jag bakat ett felfritt surdegsbröd.
Rågsuren fick flytta till en större glasburk och har inte rymt fler gånger (än...)
Rågsuren gjorde jag för 3 dagar sedan på 200g rågmjöl + 1 dl vatten (40 grader)+ 1 msk honung och den var betydligt lättare att få igång än vetesurdegen. Jag kan också berätta att doften ifrån denna inte särskilt mysiga goja är inte helt angenäm. Den luktar lite fränt och påminner om öl faktiskt. Men enligt källor på nätet är tydligen det helt i sin ordning.

Igår var jag och Noa och sprang Luciastafetten i Råby. Som vanligt kul och grymt jobbigt. Jag sprang min sträcka på tunga ben och idag har jag ont i både hals och öra....... Ungdomslaget (Pojkar 16) där Noa sprang var grymt taggade och duktiga. I laget fanns 5 killar från 7 till 16 år och deras glädje och laganda gick inte att ta miste på.
Noa tog den tuffa startsträckan och här står han laddad till tänderna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar