lördag 10 november 2012

Så mycket bättre

Jag blir så glad när jag blir omsprungen av äldre Män och Kvinnor på ett lopp!! Vissa kanske tycker att det är ett nederlag men det gör absolut inte jag! Det är ju ett fantastiskt bevis på att det finns gott om tid att bli "så mycket bättre "på...
Som till exempel på veteran SM i marathon i Bromölla idag så vanns K50 klassen på tiden 3:02 (!) och segrarinnan i K55 hade 3:19. Sug på den karamellen!!!
Men idag kunde iallafall inte jag vara "så mycket bättre". Förutsättningarna för ett roligt lopp var optimala. Jag hade haft en god natt sömn, det var bra löparväder, kroppen var pigg och jag löpsugen! Efter start visade det sig att det blev "så mycket bättre"  än vad jag hade hoppats på. Jag hamnade i en mycket sympatisk klunga där vi snackade och skrattade åt allt möjligt. Det gick ganska snabbt och plötsligt var jag i ryggen på en klubbkompis som jag definitivt inte borde vara i närheten av.... Lite skräckblandad förtjusning dök upp och jag undrade tyst "-hur gör jag nu???" Ska jag hålla i tempot och klungan och se hur länge det går (med risk för att det går helt åt skogen!), eller skulle jag slå av på farten och riskera att få springa själv men springa mer på säkerhet? Ah vad sjutton...... jag tänkte att det får bära eller brista. Man måste ju våga någon gång.....!!
Så där sprang vi och turades om att "ligga på rulle"(?). Vi var nog en 6-7 stycken som höll ihop till och från. Vid sista varvningen vid ca 32 km började jag känna mig sliten, så då fick jag släppa mina två draghästar. Jag kunde snabbt konstatera att nu kunde det inte bli "så mycket bättre" utan det var bara att försöka hålla ihop kropp och knopp i 10 kilometer till. Mitt mål sista varvet var att hålla 5,30 tempo och inte gå mer än vid vätskestationerna. Det funkade hyfsat och jag sprang i mål på 3,34,24 (ca 5 minuter putsning av personbästa). Första 21 kilometrarna gick på 1,43 och andra halvan slutade på 1,51 och det blev ett snittempo på 5,04 min/km. Jag behöver kanske inte nämna att jag är grymt nöjd.....
Det blev ett veteran SM-silver i K40 och även om metallen är ädel så står JÄRNET högst på önskelistan.......
Dagen har avslutats med Tacos, ett glas rött och så klart "Så mycket bättre"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar