torsdag 10 maj 2012

Min nya leksak

Jag fick en cykeldator av familjen när jag fyllde år i måndags. Jag har under en längre tid lagt stor tilltro till denna lilla makapär och lösningen på mina cykelproblem skulle vara som bortblåsta om jag bara fick en sådan på styret. 
Och HÖR och HÄPNA....När jag under förmiddagens cykelpass kunde avläsa min kadens (pedalvarv per minut) på cykeldatorn och kämpade för att hålla 90 i kadens upptäckte jag att detta går ju lätt! Ingen syrakänning, pigga ben och snabbt gick det också, 28-32 km/h! Det var ju riktigt roligt! ÄNTLIGEN tänkte jag, nu har jag löst koden. Hög kadens och lågt motstånd (detta visste jag förstås innan, men eftersom jag inte har haft kadensmätare så vet jag inte hur jag har legat till...)!
I detta lyckorus cyklade jag i ca 45 kilometer där jag sedan skulle göra en ca 180 graders sväng, och DÅ plötsligt förstod jag varför det hade gått så bra under passet. Jag hade haft vinden i ryggen fram till hit och den vinden hade jag nu givetvis RAKT MOT MIG!! Plötsligt hade jag kadens på högst 75 och hastighet på ca 20 km/h.
Men.... cykellyckan var kort men ack så skön.

En vacker dag kommer jag att ha medvind i alla väderstreck, det vet jag!!!

En annan härlig känsla att ta vara på under cyelträningen är alla underbara trakter man kör igenom. Dagens pass sträckte sig upp på Linderödsåsen. Genom Svensköp, Linderöd, Brostorp, Rickarum, Djurröd, Träne, Tollarp och Östra Sönnarslöv. Även om man håller sig på asfalterade vägar så känns det som att man kommer riktigt nära naturen. Med allt vad det innebär just nu....Nyutslagna Bokskogar, Rapsfält och bönder som sprider gödsel......

Höge Väg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar