måndag 7 december 2020

Önskelista till tomten

I år blir det en väldigt kort önskelista till tomten....
På min lista står det bara COVID-19 VACCIN ( okey nästan iallafall......)
Och vilken dag som helst börjar England vaccinera. Och ska man tro på vad man har hört rapporteras är det ett väldigt bra vaccin. Efter två doser gav det 94 % skydd mot smitta. 
Så nu är det bara en lång väntan kvar. Och för att vara realistisk så får vi nog hålla på restriktionerna hela denna vintern. När sommaren kommer så minskar säkert smittan precis som alla andra influensor gör. Så då får vi nog lite andrum. Precis om vi fick denna sommaren. Och det jag ser i min spåkula är att det vaccineras till höger och vänster hela sommaren.
Men nu är nu och det ända vi kan på göra är att hålla ut. 
Jag gör min plikt så gott jag kan men börjar bli sliten då arbetspassen på IVA bara blir jobbigare och jobbigare. Vi har 33 Covid-19 patienter på IVA avdelningarna i Skåne och det är fler än någonsin. Det är 276 patienter inlagda totalt i Skåne. En vanlig vårdavdelning tar ungefär 12-14 patienter. Det skulle ju varit vanliga patienter på dessa avdelningar. Så med tanke på att våra sjukhus sällan har lediga vårdplatser kan man förstå hur många det är som går hemma och väntar på operationer undersökningar och behandlingar. Det är synd om människorna ...




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar