måndag 21 december 2020

Hopp och förtvivlan

Äta jobba träna sova.... and repeat...

Det är mitt liv just nu.

Jag saknar att få hälsa på min gamla pappa, jag saknar att träffa vänner, jag saknar att resa, jag saknar att få sätta en nummerlapp på magen. Sen saknar jag att kunna andas normalt när jag jobbar och att gå ifrån jobbet utan huvudvärk och utan märke från andningsskyddet på kinderna...men ändå är jag så otroligt tacksam. Jag är ännu inte personligen drabbad av detta helvetesvirus utan jag ser det bara ifrån insidan av visiret.

Någon har gjort en ängel av munskydd på vår personalingång. En fin gest som gör att iallfall jag orkar lite mer varje gång jag går in här

Den 14:e december var R-talet uträknat till 1,09. Det betyder enkelt sagt att en sjuk för över coronaviruset till lite mer än en person i snitt. För att kurvan ska vända neråt måste R-talet bli under 1,0. Först då kan smittkedjor brytas!

Själv slits jag mellan hopp och förtvivlan hela tiden. För ett par veckor sedan var jag hoppfull. Vaccinets intågan till mänskligheten gjorde att jag äntligen såg ett slut på detta. Men när jag kom till jobbet på den intensivvårdsavdelning jag jobbar på var hoppet som bortblåst. Det här är istället början på ett ännu mer allvarligt läge.

Det var överbeläggningar på vår provisoriska CovidIVA avdelning och nära fullt på de vårdavdelningar där de lite mindre allvarligt smittade ligger. Jag har aldrig varit så trött när jag lämnat mitt jobb tidigare. 

Det som alla måste förstå nu är att detta handlar inte bara om de svårt sjuka Covid patienterna. Utan om ALLA som behöver söka sjukvård i helt andra ärenden. Hela sjukvården håller nämligen på att krascha! Situationen vi hade här i Skåne i våras var en barnlek jämfört med vad vi står med nu. Så är du inte orolig själv över att bli sjuk i Covid19, eller ännu värre orolig för att smitta andra, så kan den smittkedjan leda till att just du kanske inte kan få lika proffsig sjukvård i andra åkommer än Covid19. 

Och med detta vill jag säga att du ska se detta som ett HOT . För det är precis vad det .... För fram tills vi har ett vaccin så är detta helvetesviruset ett hot mot mänskligheten.

Så GOD JUL och sköt er nu för H-vete, så vi kan gå ur denna pandemin utan att behöva nå botten 


 

2 kommentarer:

  1. Du är toppen🤗⭐️💪🏽

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Fina Nina. Men jag gör bara mitt jobb fast just nu extra mycket och extra länge.... :-O Alla som kämpar och håller ut är Toppen ;-)

      Radera