söndag 27 december 2020

Idag skriver vi historia, Pandemihistoria

Nu vänder det. De första 10 000 vaccinationsdoserna kom till Sverige i julhelgen. Idag den 27/12 har de första personerna fått Pfizers m-RNA vaccin. Det ska vara ett riktigt fint och unikt vaccin. Pfizers vaccinationsteknik är ny och går ut på att en del av coronavirusets genmassa injiceras och startar kroppens eget immunförsvar. Ett annat företag som heter Moderna kommer med ett liknande vaccin med samma teknik. Det här verkar vara en revolution inom vaccinationsvärlden. Men RNA-vaccin har fortfarande en del logistiska svårigheter där förvaring och transport är en stor utmaning. Detta vaccinet måste nämligen förvaras i minus 70 grader! Så småningom kommer det andra typer av vaccin mot Covid 19 som fungerar mer som de vaccin vi är vana vid. Det vill säga att man sprutar in ett avdödat virus som ger immunförsvaret ett minne utan att utveckla sjukdom.
Äldre människor på särskilt boende prioriteras i denna första omgången och eftersom vaccinet ska ges i 2 omgångar med 3 veckors mellanrum så kommer knappt 5000 personer bli vaccinerade med denna leveransen.

Just nu har ca 4 % av Sveriges befokning testats positiva för Covid 19. Och tillsammans med vaccinationen så kommer det att gå snabbt att få en flockimmunitet och stoppa pandemin. Det kommer dock att dröja innan världen blir som förut. Om den ens blir det...

Statistiken i Sverige den 23/12:
Sjukdomsfall. 396 048
Intensivvårdade: 3847
Avlidna: 8279

Själv är jag riktigt negativ idag. Ja jag menar provtagen och negativ.... För det går naturligtvis inte att gå till jobbet med ett Alvedonbehov. Som IVA syster är man minst sagt viktig i dessa tider. Ett telefonsamtal om lite snuva och huvudvärk sen går man till VIP ingången på akuten och får en pinne inkörd långt in i nässvalget av en kär gammal kollega. Det känns både roligt och väldigt väldigt jobbigt att ha en såpass samhällsviktig funktion. Jag har väl trott att jag är någon slags superwoman och att jag orkar jobba när som hels och hur som helst. Jag har nämligen antikroppar mot stress.... Men nu börjar det kännas tungt...
Och på mitt jobb är vi väldigt nära att gå upp till nästa nivå av pandemiläget. Vi pendlar mellan fullbelagt och en plats ledig varje dag. Ja då kan ju vem som helst förstå att det nu hänger det på hur julhelgens restriktioner har följts. För vår del som personal innebär detta förstås ännu mer arbete och att ett krisavtal kan träda i kraft. Då är man till arbetsgivarens förfogande dygnet runt.....
Men fram tills dess är jag positiv trots att jag är negativ....


1 kommentar: