tisdag 10 november 2020

Covid19 Pandemin, De första veckorna

När vi kom hem från Thailand den 9:e mars pustade jag ut och tänkte att nu är faran över. I det läget såg jag bara fram till min egen ytterdörr. Spridningen började dock närma sig. Italien var hårt drabbat och man hörde om kaoset på sjukhusen. Det verkade vara rena rama krigszonen. Och visst var det krig. Och mycket riktigt....några dagar senare var ett världskrig igång. Det var Covid 19 mot mänskligheten.

SARS-CoV-2 hette det virus som orsakade sjukdomen som kom att heta Covid19. Den 11 mars 2020 gick WHO ut med att Covid19 blev en Pandemi. Då fanns det 120 000 rapporterade fall av sjukdomen i 114 länder och omkring 4000 hade redan dött i Covid19. 

Runt mitten på mars började smittspridningen ta fart framförallt i Stockholm. Man hörde att kollegorna på intensivvårdsavdelningarna i den regionen hade det tufft. På min Intensivvårdsavdelning här i Skåne gjordes en Pandemiplan och vi i personalen försökte förbereda oss mentalt på något som vi inte hade en susning om. Allt gick väldigt snabbt och på några dagar fanns det nedskrivet hur vi skulle mobilisera lokaler, personal och material beroende på hur många patienter med Covid19 som skulle behöva intensivvård.

Pandemiplanen på min intensivvårdsavdelning hann precis bli klar innan patienterna började trilla in i det jag trodde var som en vanlig jobbig influensa.....

Och så fel jag hade...... 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar