torsdag 13 november 2014

Sista delen i "klistra tubdäck"

Här följer den spännande (?) fortsättningen i "operation klistra tubdäck":
 
Efter att limmet på däck och fälg torkat i 12 timmar penslade jag på ett nytt lager klister på tygremsan på däcket. Efter det väntade jag ett par minuter och SEN KOM DET ALLRA SVÅRASTE MOMENTET!! Nämligen att kränga på däcket på fälgen och få det någorlunda centrerat utan att vare sig klistra fast sig själv eller få alltför mycket klister på utsidan av fälgen. 
Jag hade lite luft i däcket och gjorde precis likadant som när jag "tänjde däcket" på fälgen. Det vill säga att jag började vid ventilen och sträckte på det neråt lika mycket på varje sida.
 
Trots att däcket var uttänjt på fälgen i flera dygn  så var det jäkligt svårt att få det runt hjulet. Men med viss möda gick det tillslut att få ner det i fälgfåran. Sedan skulle slangeländet justeras så att det satt mitt i fåran hela vägen runt. Och slutligen rullade jag hjulet fram och tillbaka på golvet med min egen kroppsvikt som tyngd. 
FIX FÄRDIGT!
Hur blev det då? 
Ärligt talat så tror jag att det kommer att funka. Men tygremsan som klistrar mot fälgen var helt omöjlig att få helt ner i fälgen. Man kan se en liten smal kant av remsan utanför fälgen runt om på båda sidor om fälgen så jag tror iallafall att däcket ligger centrerat. Och sitter fast..DET gör det. 
Troligtvis kommer cykelmakaren undra vad det är för en klåpare som har limmat däcket men det håller jag givetvis konfidentiellt. 

 
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar