tisdag 11 november 2014

R

Ett ärr är väl inget man kan fuska med, eller? Antingen så finns det där eller så inte...
Häromveckan skulle jag ansöka om ersättning från försäkringsbolaget till mitt 14-åriga livsverk. Han har nämligen ett ganska stort ärr på sin haka som han fick efter en cykelolycka då han var 5 år gammal. Han slog upp ett stort sår som förstås behövdes sys med åtskilliga stygn. Som väl var så skadade han inte sig mer. Nu har han kvar ärret som minne, och vi har insett att det inte kommer att blekas mycket mer. Därför tyckte jag (i min enfald....) att det var dags att försöka få ersättning av det försäkringsbolag som vi haft ända sedan han låg i magen. I försäkringsvillkoren stod det ju att det gick att söka ersättning TIDIGAST ett år efter skadan. Så i "tid" tyckte jag att jag var helt rätt ute. Det var ju 9 år sedan och det måste ju vara perfekt att bedöma ärr efter så pass långt tid. Jag hade journalhandlingar som bevisade olyckan och sonen hade (har) ju ETT ÄRR att visa upp. Döm av min förvåning när försäkringspampen säger: "-Tyvärr, det är försent att få ersättning".
Va f-n, för sent!?? Ärret finns ju och ju längre jag har väntat desto större sannolikhet är det att det aldrig kommer att försvinna!
Nej då! Så enkelt var det inte.... I dom ALLMÄNNA försäkringsvillkoren (alltså inte i varje bolags villkor) står det tydligen att man har max 2 år på sig (om jag minns rätt) efter att man har "rätt" att söka ersättning. Har man inte gjort det så är det Tack å ajöss... Bara pain and no gain..

Så tänk på att söka ersättning från era försäkringsbolag tidigt!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar