torsdag 6 november 2014

Hur svårt kan det va....

Att träna är det lättaste av allt i cykelbranchen. I alla fall om man är som jag...snål, nyfiken och sjuhelsikes envis. För när jag behöver byta nåt på cyklarna så kostar det ju skjortan att köpa prylarna, och ännu mer om man ska ta cykeln till cykelmakaren för att få servicen utförd.
Nej, bra "piga" reder sig själv....Åtminstone för det mesta...det har nämligen hänt att jag har fått åka till cykelmakaren med svansen mellan benen när jag ej lyckats hela vägen. Som till exempel när jag skulle sätta på dom nya kolfiberhjulen. Det var inte en enda växel som hamnade där den skulle. Då fick jag i panik köra till cykelmakaren. Då glodde han lite mögigt på mig. Han tyckte förstås att jag inte skulle gett mig på sånt som jag inte förstod. Han tyckte såklart att jag skulle lämnat den till honom redan från början och dessutom var han lite långsint över att jag kom med en cykel som jag inte hade köpt av honom.

Men skam den som ger sig....Så nu står jag här igen...
Jag har ju ett carbonhjul med ett punkterat tubdäck på. Så nu är jag i full gång med att byta detta. Som säkert alla vet finns det två sorters däck. Kanttrådsdäck och tubdäck. Kanttrådsdäck är det vanliga och består av däck och slang. Tubdäck däremot är "allt i ett" kan man säga. Vissa cyklister säger att tubdäck är bättre medans andra menar att "klöddet" när man ska byta däcket uppväger inte fördelarna. Tubdäck ska också vara mindre lätt att få punka på (dock verkade denna fördelen inte funnits på mina däck. Fick explosionspunka efter bara 24 mil!!) .
Varför köpte jag tubdäck då? Jo, för att det fanns inget alternativ till just de carbonhjulen jag köpte.

Tubdäck klistras alltså direkt på fälgen. Det låter ju inte så svårt eller hur.....
Nej, det tycker inte jag heller. Så nu är jag i full gång! Jag får helt enkelt statuera ett exempel. Kan jag så .... ja, ni vet vad jag menar.

Så här gick det till:

Efter att jag slitit av det gamla däcket rengjorde jag fälgen med fint sandpapper och därefter tvättade jag fåran med aceton.


Eftersom jag har hjul med hög profil så behövs det förlängning på ventilen så den flyttade jag över på det nya däcket.
 


Sedan skulle det nya däcket tänjas ut på fälgen i minst 24 timmar men gärna flera dygn .
Jag krängde på däcket med lite luft i på fälgen och när det sedan var på plats pumpade jag upp det till 10 bar. Däcket lät jag sitta på fälgen i 4 dygn. (Hmmm.... inte kul att behöva göra sånt här mitt i säsongen när det går åt flera dygn)
Lägg märke till min övervakare till vänster

 
Att få det nya däcket på fälgen var inte det lättaste kan jag berätta....




DAG 5
När däcket sedan tänjts färdigt så var det då dags för klister. Och det är minsann inte bara att limma. Nej, för jösse namn....Jag har pluggat YouTube filmer må ni tro. Så idag tog jag mod till mig. Jag penslade tygremsan på däcket med det speciella klistret och hängde sedan upp det på tork.
 
Därefter la jag ett tunt lager klister i fälgfåran medhjälp av en handsbeklätt finger. Dock inte över hålen. Jag var noga med att klistra en liten bit i taget för det torkade väldigt snabbt och då blev det genast väldigt svårt att stryka ut.
 

Nu ska detta torka i 12 timmar....

To be continued...




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar