lördag 3 augusti 2013

Learning by doing

Så lägligt att sonen hade slitit upp sitt cykeldäck och fått punka just nu! Jag behöver ju träna på att byta däck och slang till Ironman!! Så vem var först på detta uppdraget, om inte jag!!
Få se nu....Hur var det nu.....kom jag ihåg alla detaljerna som jag lärde mig under Ölandslägret i somras??
Växeln på det lilla drevet bak när däcket tas av. Av med slangen! Kränga in en ny slang i däcket, ev pumpa upp den lite innan, och sedan få in däcket i fälgen igen! So far so good!
Sen kom det som är mest spännande av alltsammans! PUMPA!! Jo, jag menar allvar! För har man som jag, inte tänkt lägga tid och kraft på att pumpa ett däck med handkraft under Ironman, så har man införskaffat några kolsyrepatroner! Och det hörs ju bara på namnet att det är mycket roligare än en handpump!
När man pumpar med en sån patron har man EN chans, sen är patronen tömd och förbrukad! Så innan jag satte till patronen på ventilen läste jag, eller rättare sagt, tittade på bilderna som förklarade tillvägagångssättet. Och kan man tänka sig....jag lyckades tömma patronen i slangen, och inte utanför! Det tog max 5 sekunder sedan var däcket stenhårt! Jo jag tackar!!! Mycket mer spännande än att pumpa för hand!! Och definitivt kyligare! Istället för att bli genomsvett av att pumpa upp ett acceptabelt tryck i däcket fick man istället skydda sig från att förfrysa fingrarna när patronen nästan frös till is samtidigt som den tömdes!

Adjöss med handpumpen. Det ÄR värt att offra 29 kronor på en kolsyrepatron för att pumpa ett däck!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar