fredag 12 oktober 2012

Jäst utan jäst!

Jag lyckades!! Det blev ett ätligt surdegsbröd ikväll! Jag känner mig nyförlöst ;-). Efter mer än 24 timmars väntan och jäsning, gräddades brödet i kastrullen under 15 minuter i 250 grader, därefter ytterligare 10 minuter i 200 grader innan jag tömde ut brödet ur grytan och gräddade det i ca 10 minuter till. Då hade det en innertemperatur på 98 grader och skulle enligt receptet vara färdigt.
Hur smakade det då?? Jo, det hade en mycket tydlig syrlig karaktär. Med en lagom hård skorpa. För övrigt var det ganska intetsägande. Men vad mer kan man begära med bara ingredienser som surdeg, rågsikt, vatten och salt???

Men i detta glädjerus över att ha lyckats få till ett bröd i denna svåra konst, så är det förståss alldeles gudomligt GOTT! (men vilket nybakat bröd är inte det??)

Ett tips från mig är att inte ta den dyraste grytan man har hemma. Min är nämligen lite 'skev' nu efter att ha stått i 200 - 250 grader i en halvtimme......



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar