fredag 25 november 2011

Fredagsmys

Visste ni att ordet "fredagsmys" finns med i Svenska akademins ordlista. Jodå, 2006 registrerades detta trevliga ord som ger mig vibbar om god mat, tända ljus och en sprakande brasa i kaminen. Och vilka kvällar är väl mysigare än dom i december?? Fönster och trädgårdar är upplysta av glittrande stjärnor och lampor. Vackert.......
Till och med  katten har fredagsmys
Jag är ett stort "fan" av julen. Jag gillar det mesta som har med julen att göra. Förutom möjligen att springa på stan och trängas med tusentals andra sönderstressade människor.....
Ikväll har jag löptränat i byn eftersom mörkret var ett faktum redan kl 16:00. 4 varv på motionsslingan som egentligen borde kallas för backslingan, då ca 25 % av varvet består av en väldigt brant backe som suger musten ur en fullständigt. Efter backträningen blev det "Windowrunning" i byn (motsvarigheten till Windowshopping på stan när allt är stängt). Och det var extra kul ikväll eftersom dom flesta har pyntat så fint i sina hus.
En kort rapport från surdegsträsket:
Ett försök gjordes att sätta igång den surdegsgrund jag hade från förra helgen. Denna verkade dock inte komma igång utan i eftermiddags har jag börjat om från början. Dvs 20 g honung, 100 g ekologiskt vetemjöl och 120 g vatten (40 grader). Nu står surtanten på elementet i köket för att få igång jäsningen innan den får flytta upp i skåpet ovanför kylskåpet igen. Nu känner jag på mig att detta kommer att gå vägen.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar