torsdag 6 september 2012

Närproducerat

Under våren och sommaren svär jag många gånger över allt slit med frösådd, omskolning av plantor, skötsel av växthuset, ogräs, vattning och annat jobbigt som dom egna primörerna kräver. Dom senaste åren har jag gjort väldigt lite anspråk på att odla i någon större utsträckning. Det är ju nämligen så himla lätt att sätta dom där fröna i mars -april då man har så mycket lust till aktiviteter som hör våren till. Men sen, när dom små plantorna ska omskolas, och hela huset är fullt av små krukor som behöver kärlek och omsorg har jag oftast tappat lusten.
Men jag har inte helt gett upp eftersom jag vet ju att fram i augusti- september, när man kan gå till växthuset och plocka dom solvarma tomaterna är det värt allt slit.

Tomaten till höger är en ny sort och heter Chocolate Cherry. Ingen större skillnad i smak men väldigt snygg i salladen!!

Äggen kommer ifrån våra höns såklart. Ännu kan vi inte se om den 4 veckor gamla kycklingen är en höna eller tupp, men är det en höna så är vi snart självproducerande av ägg ( iallafall på våren, sommaren och hösten )!!

Vilken härlig höstdag det har varit idag!! Dom sista viktiga långpassen ska klämmas in nu när det bara är tre veckor kvar innan Lidingöloppet. Idag var det en bra "klämdag", åtminstone vädermässigt och jobbmässigt. Kanske var det inte så klokt att lägga in ett långpass idag när jag ska cykla Malmö Velo (12 mil ) på lördag. Men långpassen måste in någonstans och jag får hoppas att vindarna är på min och tjejklungans sida på lördag. Det är inte heller så klokt av mig att springa en halvmara bara en vecka innan Lidingöloppet. Men eftersom jag vill passa på att bli en Skånsk Klassiker och har gjort de två andra deltävlingarna redan (Göingerundan och S71 Open Water), så vore det ju dumt att inte slutfölja uppgiften genom att  springa EKO ½ maran i SkanörFalsterbo den 22/9......
Idag var tankarna och meditationen under löprundan i skogen så total att jag till och med glömde svänga vid ett vägkors, och fick vända tillbaka för att komma på rätt väg. Det är en stor skog och man kan springa många mil däruppe utan att komma på samma väg två gånger. Man är helt ensam förutom hjortarna, ekorrarna, rävarna och vildsvinen!



Det sägs att ett glas Chokladmjölk är en förträfflig återhämtningsdryck. Och det tror jag stenhårt på!!
Det är ju BARNSLIGT GOTT!!!
Mjölk är helt enkelt livets dryck!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar