måndag 21 september 2015

Får nog lämna aftonklänningen hemma...



 
 
 
Nu har jag övat mig i att montera ner triathloncykeln och packa den i cykelväskan. Detta har jag skjutit upp länge, men nu vågar jag inte vänta mer. Det är ju dags att flyga till Barcelona om 11 dagar! Att  göra en Ironman i Spanien, och inte på hemmaplan, innebär att man har så mycket annat än själva racet att vara nervös för!
 
Väskan är en Canyon och den är hård på utsidan. Och i vanlig ordning har jag studerat på YouTube för att se hur man kan göra för att få ner cykeln i väskan. Alltså, jag bara undrar vad i herrans namn man gjorde innan Internet fanns......?
 
 
 
 
 
 
Jag började med att ta av hjulen och packa ner dom i de tillhörande hjulväskorna.
 
 
 
Därefter monterade jag av styret ifrån styrstammen och satte tillbaka alla skruvar och ringar. Såklart memorerade jag noga hur många ringar jag hade underst på styrstammen, det vill säga hur högt styret ska monteras tillbaka. Styret hänger ju fast i växel- och bromsvajrar så det fick ligga bredvid ramen. Därefter tog jag av sadeln och sköt ner sadelstolpen till det lägsta läget. Jag satte en liten markering på sadelstolpen för att markera vilken höjd den ska upp till igen. Sist men absolut inte minst skruvade jag av pedalerna. Dom kan ju sitta som BERGET!! Det gjorde dom faktiskt inte så det gick att få loss dom med en insexnyckel.


Sedan var det bara att lyfta i ramen i väskan, lägga styret bredvid, packa ner pedalerna i en platspåse och lägga sadeln på nåt lämpligt ställe i väskan. So far so good....
Men hjulen då!!!! Det blir ju liksom inget kul utan hjul.....  ;-)
Ett hjul gick i väskan utan problem men bakhjulet med kassetten var lite svårare att lägga ner på ett bra sätt. Men till slut gick den i alla fall att stänga.
 
För att skydda cykeln kommer jag att slå in ramen i isoleringsrör från Biltema och vira in växelpaketet, kedja och drev i bubbelplast. Sedan är det bara ett bekymmer kvar.....
 
Nämligen resten av alla triathlonprylarna! De ska ju få plats i ett handbagage......!!
Så det får nog bli träningskläderna till frukost, middag och kväll!!
 


2 kommentarer:

  1. Det kommer att gå kanonbra, jag ska ha alla tankar hos er och hålla tummarna så hårt jag kan, lycka till av hela mitt hjärta. /// Carina J.

    SvaraRadera
  2. Tack snälla Carina! Det känns att du är med mig vart jag än åker och gör! Lycka till med den nya fina cykeln!!

    SvaraRadera