fredag 25 september 2015

Chiafröets vara eller icke vara...

 
Mirakelfrö eller inte, men nu har även jag trillat dit. Det tog några år för mig att "gå på" detta lilla obefintliga frö som heter Chia....Men om man är som jag, det vill säga alltid hungrig och ständigt sugen på en god middag så måste man hitta något att stoppa i sig som kan fylla ut och ge lite mättnad. Och faktum är att en Chiapudding är riktigt god!
 
Gör så här:
2 dl Mandelmjölk eller kokosmjölk
2 -3 msk Chiafrön
Vanilj pulver ca 1 tsk (OBS inte vaniljsocker!!)
 
Blanda ihop som det är eller mixa/krossa fröna (vilket jag inte orkar ....)
Låt stå i kylen över natten och ät det sedan som det är rakt upp och ner eller med lite frukt och bär, kanel eller nåt annat som kan förgylla smaken.
 
Chiafrö är, förutom dyrt...... väldigt innehållsrikt på protein, antioxidanter, Omega 3. Och gör man en Chiapudding kan man faktiskt förena nytta med njutning för det är faktiskt gott!
 
Imorgon är det Lidingöloppet! Detta roliga, jobbiga och stora terränglopp i huvudstaden. Jag tycker att det är något speciellt med Lidingöloppet. Det går när hösten är som bäst, naturen som vackrast och luften som bäst att springa i! Men i år blir det inget Lidingölopp för mig. För om en vecka åker jag istället söderut för att förhoppningsvis få några dagars sommarluft och lite "IRON" som lön för lång och trogen träningstjänst i den svenska sommarens regn och blåst.
Dom sista hårda träningspassen är i hamn och nu ska jag bara hålla mig frisk och se till att få med mig alla hundratals prylar i ett handbagage....
Det ska bli fantastiskt roligt och jag kan ofta nypa mig i armen och tänka drömmer jag  .....? Eller är det verkligen så att jag ska åka till Spanien, göra en IronMan och dessutom, förutom Lotta Järnviljan, få sällskap av mitt äldsta livsverk! Jag är så otroligt tacksam och glad och njuter så länge jag bara kan!
 
 
 
 
 
                                                                /Tro hopp och triathlon

3 kommentarer:

  1. Nu skall jag göra Chiapudding, har mest använt Chiafrö i gröt eller med fil/musli o har ju ändå en burk med vaniljpulver som står oanvänd.... hoppas det blir en fantastisk Barcelona-tripp på alla vis :-)
    /Magnus

    SvaraRadera
  2. Hej! Måste fråga om du vet, ( har för mig att du är sjukvårdsutbildade dessutom;-) kan kroppen ta upp alla nyttigheter i chiafröna om de inte är krossade? Är de hela blir det ju en gelyta runt fröet som iofs är bra för magen, men jag får för mig att magen inte klarar att bryter ner fröet och då stannar ju allt nyttigt i fröet genom hela resan i magen. Har du någon teori?
    Stort lycka till i Barcelona! /trogen läsare vid namn Christina

    SvaraRadera
  3. Det är sannolikt som du säger att man bör krossa det. Det kan ju vara lite svårt att "tugga" sönder det då det är så litet. Dock säger Google att Omega 3 fettet börjar härskna när man krossat fröet så då bör man inte spara puddingen för länge. Vill man ha mättnadskänslan så kan man äta det helt! Källa: Google ;-)

    SvaraRadera