torsdag 22 januari 2015

Köra bil på ångorna

Jag har en son som precis hade blöja och nu ska han ta körkort! Hur fasen gick det till? Okey han ska inte ta bilkörkort då utan AM kort, men iallafall. Han va ju nyss en lite knodd och nu är han en stor knodd på snart 15 ( och jag som fortfarande är 29 ). Helt otroligt vad tiden går.

Men det är roligt med stora barn (också)! Och det ska bli kul att han äntligen ska få köra sin A-traktor som står och väntar på honom. Dock tyckte han att det var mindre roligt när jag frågade om det var okey om jag "ligger på rulle" efter honom när jag cykeltränar. Jag informerade också honom om att jag kanske eventuellt  behöver cykla om honom ibland.... (A-traktorn får bara gå i 30 km/h). OjOjOjOj..... jag är född retlig ;-)

Bilar är kul tycker jag. Men jag har egentligen inget intresse för bilar men det händer så många roliga saker med bilar. Det finns få saker som jag kan skratta så mycket åt i efterhand som när jag tänker på mina egna "bilminnen". Som tex när jag körde bensinstopp med min allra första bil. Ja, det var inte första gången jag körde bensinstopp för det gjorde jag ofta. Fattig som jag var (och snål) så körde jag ofta på ångorna i min babyblåa Renault 12 årsmodell 75. Just denna gången var jag faktiskt på väg till en obemannad bensinmack för att tanka i en sedelautomat. Men ca 150 m från bensinmacken, vid ett stoppljuse, fick jag soppatorsk. Egentligen borde detta inte varit så konstigt eftersom jag alltid körde omkring med en tom bensindunk i kofferten. Det borde varit enkelt att bara gå och tanka dunken eller hur! Men problemet denna dagen var att jag var pengastark och skulle tanka för en HEL hundralapp! Och eftersom jag är så gammal som 29 år (?) så fick man ganska mycket bensin för hundrakronor på den tiden. Betydligt mer än vad som får plats i en dunk i alla fall.....

Det var inget annat att göra än att:
  • Sätta på varningsblinkers
  • Ta min dunk
  • Springa till bensinmacken
  • Stoppa i hundringen i automaten
  • Fylla upp dunken med så mycket bensin som fick plats
  • LÄGGA BENSINSLANGEN PÅ MARKEN (eftersom jag inte hade förbrukat hela min hundralapp)
  • Springa tillbaks till min bil och hälla på dunken (medans massor av bilar passerade på den stora genomfartsleden) och samtidigt vaka över min bensinslang som låg på marken inne på tankomaten så att ingen kom och snodde bensinen som jag hade betalt med min hundralapp
  • Försöka starta bilen som alltid var svårt efter att jag hade kört tomt (pappa sa alltid att det blev skit i förgasaren, fast det sa han i och för sig vid alla problem med bilen....)
  • Efter långa minutrar gick bilen äntligen igång och jag kunde köra in till min bensinslang på macken och tanka dom resterande dyra dropparna till mitt vrålåk.

Skulle kunna varit Mr Bean fast det var jag...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar