torsdag 8 januari 2015

Det blir rätt och slätt lite svett 2015 också

Jag hade ju egentligen tänkt att 2015 skulle vara ett år med mer löpning och lite mindre triathlonträning. Mest för att jag var nyfiken på hur långt jag skulle kunna ta löpningen om tiden som gått åt till triträning istället lades på löpträning. Jag började fundera på Sub 40 på milen och tänkte att nu jäflar är det på tiden att det händer något rejält med löpningen...
Men i höstas fick jag ett telefonsamtal från Christian och Fredrik på Imorn som undrade om jag skulle kunna tänka mig att komma till Mallorca i april och vara en av 6 ledare på deras triathlonläger.... OM JAG KUNDE TÄNKA MIG???? Herre gud det var ju helt sanslöst! Vilken överraskning! ! Jag var helt mållös och kunde förstås inte tänka mig något annat än att åka och försöka göra mitt bästa för att Imorns vecka på Mallis ska bli minst lika rolig och träningseffektiv som förra året.
Detta inspirerade mig till den milda grad att triathlonträningen kom tillbaka med raketfart in i mitt liv igen. Jag köpte mig en ny cykeltrainer och omfördelade träningen igen och lät den vita stålhingsten och Meridan (cyklarna alltså) ta tid ifrån "Sub 40 träningen". Så det röriga förrådet är stället där cykeln trampas till förbannelse i år igen.  Tack o lov för surfplattan,  Netflix och The Walking Dead.  Man måste ju ha något att titta på för att hålla tristessen på avstånd när cykelsadeln ska nötas.
Med alla nyvunna triathlonvänner som inspirerar, så blev jag förstås också sugen på att satsa på långdistans triathlon ordentligt ett år till och tänkte mig först att det skulle räcka med halvironmandistansen och kanske även Masters VM i Motala. Men tyvärr missade jag sista datum för kvalet till Vm och kom därför inte med.  Så där rök den chansen (och säkert den enda i mitt liv) att få vara med på ett världsmästerskap i Triathlon i min åldersklass.
Men Lotta Järnviljan öppnade nya dörrar. Hon har länge varit sugen på en Ironman utomlands och därför lockade hon med mig till Ironman Barcelona i oktober 2015.
Så första söndagen i oktober kommer vi att köra Ironman i Barcelona!  Det ska bli väldigt roligt! Och det känns kul att kunna göra lite andra tri-, swimrun- och löplopp under sommaren utan att det stör för mycket i Ironman träningen. Sedan kommer jag att vara supporter och påhejare till alla jag känner som ska vara med i Kalmar eller Köpenhamn!  Så det blir Pay-back time! Jag ska stå bredvid och heja på alla er som ska erövra det svenska eller danska järnet!!
Så det som står klart i min kalender just nu är Utö Swimrun i Stockholms skärgård i slutet av maj,  Sövde HalvIronman i juni, kanske Vätter Challenge i juli och Barcelona Ironman i oktober. Sedan blir det en massa andra svettiga utmaningar när andan faller på. Och om "turen faller på" i slutet av januari och Team 2×L8 får en startplats i ÖtillÖ så kommer vi att bli fullständigt skräckslagna och med all sannolikhet ge oss på utmaningen igen. Och då kommer vi att fixa det!!
 
Team 2 x L8
 
Och kanske.... kanske.... på något bra millopp och om det är medvind och allt stämmer så kan jag kanske pressa min tid att närma sig 40-strecket under 2015.
Eller också så nöjer jag mig med att vara glad över att kunna träna.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar