måndag 20 oktober 2014

Det skulle ju vara Sol på Sunday...det hörs ju på namnet!

Hur ska jag kunna tala om att jag var ute och sprang på Skåneleden i söndags. Det var ju ösregn och inte ens hundar ville gå ut....Vad ska folk tro...Lämna stugvärmen och låta bli att helga vilodagen...

Men datumet var ju spikat sedan länge och vad kunde vi göra åt vädret...Inte ett skit. Bara att gilla läget. Det vore ju förfärligt om Tony, som var initiativtagare till söndagslöpningen, skulle stå själv med alla muffins, kaffe lättöl och allt annat som han alltid bjuder på när han drar ihop ett gäng till sina långpass. Nej, det var bara att bita ihop och ge sig av till Piratens P-plats där vi skulle mötas på morgonen. Puuuuhhhh....det var inte bara jag som kom. Det fick mig att känna mig lite mindre galen...
 
Sedan följde 37 km episk löpning...nej nej jag bara skojade....Det var 37 kilometer helvetisk löpning i ösregn, lera och på översvämmade stigar. Men med trevligt sällskap var det ändå en fantastisk upplevelse. Ja, galet eller hur. Men jag vet att det finns folk som förstår vad jag menar.

Brösarps backar





Skylade från regnet några minuter i Vantalängans stuga

Nej det är ingen rökig Whiskeybar....

 


 


 
Verkeån

Gårdagens lärdom:
(dock enbart genom att måla upp "fan" på väggen)
Aldrig ge sig av på denna typen av löpning utan tryckförband i form av daurbinda.
Att falla på spetsiga stubbar kan vara förödande och ett tryckförband kan behövas för att stoppa en ev blödning
Alltid ta med någon form av värmefilt typ foliefilt.
Det går blixtsnabbt att bli nerkyld om man skadar sig och inte kan hålla värmen
Ta med nödproviant i form av energigel, bars att ta när orken tryter
Va säker på att ha tillräckligt med batteri på mobilen så att du kan ringa efter hjälp
Det kan hända mycket. En "enkel" stukning kan göra att du inte kan ta dig tillbaka till startplatsen.
Lås inte in alla sakerna i en bil (tex alla de andra löparnas bilnycklar....)
 
Att springa på Skåneleden är otroligt bra terrängträning. Kan verkligen rekommendera det. Men gör inte det i ösregn.....
 

2 kommentarer:

  1. Sunny (sun-)days, i all är men blir jättelockad av bilderna och hade gärna vart med. Vart dock tillfrågad innan men hade inte möjlighet att hacka på denna gång men denna typen av äventyrliga långpass brukar vara "härliga" :-))
    /Magnus R

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kommer garanterat fler tillfälle, Magnus!

      Radera