torsdag 11 september 2014

Man kan förstå utan att se det...

Jag ska inte sticka under stol med att jag oftast roas av att läsa Facebook. Där är för det mesta lättsamma roliga inlägg och även en hel del "bra att veta" nyheter såsom tex tävlingar, träningar, träningsgrupper etc. Dock är jag inte själv så aktiv med att lägga ut egna "statusar" utan jag skriver hellre några rader här. Mest för egen skull!
Jag har ingen som helst synpunkt på vad som läggs ut på Facebook så länge man inte kränker någon annan och att det man skriver om, handlar om sig själv eller om någon, som har godkänt inlägget. Nyheter delas också (både nya och flera år gamla som får ny genomslagskraft då det oftast inte framgår att det inte är en aktuell nyhet).
Men på senare tid har det tyvärr funnits inlägg i mitt nyhetsflöde som har varit väldigt, väldigt obehagliga!! Det har varit filmer på mord, djurplågeri, barnmisshandel etc etc. Dessa inlägg hamnar i mitt nyhetsflöde för att någon av mina vänner har delat inlägget. Ett sådant inlägg delar man säkert i syfte att visa sin avsky, vilket jag i och för sig kan förstå. Men det man kanske inte alltid tänker på är att det sitter unga killar och tjejer och tittar i sina nyhetsflöde där säkerligen sådana inlägg hamnar ganska snabbt. Facebook har som bekant en sanslös genomslagskraft!!
Jag har blivit riktigt illa berörd av att se dessa filmer och jag kan bara föreställa mig hur en tonåring känner sig efter att ha sett ett sådant klipp. Det första man frågar sig är förstås: "Kan det verkligen vara äkta?". Kanske är det fejk, kanske inte. Jag är inte kapabel att bedöma det. Men oavsett det så är de ju lika obehagliga. Jag tror att alla vet, att i världen finns människor som begår sjuka handlingar. Dock tror jag inte att något blir bättre av att vi får se dessa avskyvärda gärningar på filmer i ett forum som Facebook.

Kanske ska jag låta bli de så kallade "nyheterna" på Facebook ett tag. Så slipper jag kanske att ha "bilder på näthinnan" som jag har svårt för att bli av med....


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar