onsdag 13 augusti 2014

Nu är det hjul igen....

Och hjulen varar ända fram till Kalmar (hoppas jag!!)
För nu har jag gått och köpt mig ett par hjul som jag inte kan laga punka på... Eller rättare sagt inte övat mig på att byta. Det är hjul med tubdäck vilket sägs vara väldigt bra att köra på, men väldigt trista att byta slang på. Tuben eller slangen sitter nämligen klistrad direkt på fälgen och är liksom "allt i ett ". Att klistra under ett lopp är inte att tänka på då klistret behöver flera timmar på sig att torka...
Om man får punka ute på tävling så finns det två möjlighet att överleva. Ett är att ha en använd tub med sig (som redan är uttänjd, annars får man tydligen inte på den på fälgen) riva av den gamla och försöka få den hela tuben att fästa på det lim som sitter kvar på fälgen. Det låter ju bra men då kommer nästa problem. Tuben/däcket är mycket större än en sedvanlig slang och är inte möjligt att trycka ner i en sadelväska.... Så det jag nu har köpt för dyra pengar dvs mindre tyngd och förbättrad aerodynamik får jag isåfall lägga PÅ cykeln igen i form av tung tub som jag troligen får tejpa fast på ramen där den säkert är förödande för luftmotstånd. :-D :-D.
Nästa möjlighet är att skita i allt det där ovan, ta med en punkaspray och några kolsyrapatroner och helt enkelt bara hoppas att jag inte drabbas av min första punka på just IRONMAN....
Det får bli det sistnämnda!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar