torsdag 3 juli 2014

2 minuters "Ride of your life"


Jag har kommit på varför jag aldrig mer kommer att sätta mig i en "fritt fall" karusell. Jag har gjort det en gång för 15 år sedan och jag trodde att det inte skulle vara några problem. Då levde jag till och med i tron att jag skulle kunna "bocka av" Bungy Jump på min "Bucket list" (= listan över saker jag ska göra innan jag dör ;-) . Men när jag satt där högst uppe, för 15 år sedan, på Tivoli i Köpenhamn, med barfota fötter dinglande ut i luften fick jag en känsla som inte var förknippad med nöje....! Jag visste bara att närsomhelst faller jag.....Och PANG, någon ryckte ut sprinten och alla föll utom min mage som istället for upp i halsgropen. Då sa jag ALDRIG MER FRITT FALL, och det säger jag fortfarande. Varför? Jo, för egen del tror jag att "Fritt fall" är alldeles för realistiskt. Det är ju faktiskt något som kan hända. Och alla har vi väl vaknat kallsvettig från en mardröm där man faller handlöst ner i intet... Fy hundan.... Sedan vill jag gärna ha fast mark under fötterna. Jag behöver för den skull inte ha fötterna på jorden (?) men jag vill gärna ha en plattform....Jag vill inte dingla med fötterna ut i det fria utan jag känner mig tryggare om jag kan ha fötterna på något fast.
Nej, tacka vet jag Berg- och dalbanor. DET är kul! Vi har precis kommit hem från ett Lisebergsbesök därav ämnet "karuseller" i detta inlägget.  När vi varit där i några timmar jag velat färdigt bestämde jag mig för att åka den nya samnslösa berg- och dalbanan Helix. Jag säger bara KORS I JISSE NAMN vad häftigt! Det var den häftigaste karusellen jag någonsin har åkt! Jag säger bara: Åk till Liseberg, ställ dig i kö i 30 minuter (om du har tur... annars 1 ½ timme) och  få 2 minuters åktur som inte går av för hackor....

Sommarens fredagsmys är räddat (och lördagarnas, söndagarnas och troligen också måndagarnas.....)

FlumRide

Min och Noas topp tre på Liseberg:
 
1: Helix
2: Kanonen
3: Balder
 
 
Livet är fullt av utmaningar :-)

2 kommentarer:

  1. Nu undrar jag om jag inte var med dig där uppe i frittfall i Kph, men jag kan inte komma ihåg att den var så hemsk ; ) / Melissa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var du! Och du hade terapisamtal med mig sekunderna innan vi föll...glömmer det aldrig! Kram

      Radera