torsdag 10 januari 2013

Äta bör man annars dör man...

.....äter gör man ändå dör man! Men tills dess vill man ju må så bra som möjligt.......

Det där med kost är en djungel! Jag har skrivit om det förr och jag kan inte sluta förvirras i alla råd och förhållningssätt till mat som man ständigt matas med i media. Jag tycker ändå att jag har hittat en bra balans mellan god mat, bra mat, lagom mängd och mat som jag mår bra på.

Jag försöker ha ett öppet sinne när det gäller mat och jag äter allt och framför allt GÄRNA! På senare år har jag dock insett att jag inte kan vräka i mig hur mycket som helst, utan jag har börjat tänka lite noggrannare när det gäller mängd och innehåll. När jag började träna inför mitt första marathon 2010 märkte jag att det hände något med kroppen. Saker på kroppen liksom omfördelades (kan även berott på att man fortfarande inte blir yngre med åren.....). Men iallafall.... jag kände mig annorlunda. Jag bestämde mig då för att ändra på mitt kärleksförhållande till socker. För det är precis vad det är! Ett förhållande! Ju mer vi träffar på det desto mer älskar vi det!! Hjärnan "går igång" på socker och man mår mentalt bra på det!! Åtminstone en liten liten stund......Kroppen däremot mår betydligt sämre av det!
Och att det är beroendeframkallande är det ju ingen tvekan om. Jag upptäckte efter jul- och nyårshelgerna att jag plötsligt hade ett starkt sockersug som jag inte annars har. Inte så konstigt eftersom det är otroligt mycket sötsaker under dessa helgerna och det har JAG inte varit sen med att stoppa i mig! Men det unnar jag  mig eftersom det är vad man gör eller äter mellan nyår och jul som är det viktiga, inte det som man stoppar i sig mellan jul och nyår. Det är ju VARDAGEN som är den väsentliga och det gäller att komma tillbaka till de nyttiga rutinerna igen efter helgerna som har varit.

Detta är min filosofi när det gäller kost:
Kolhydrater: JA, men försöker hålla mig till BRA kolhydrater. 
De mejeriprodukter jag äter/dricker är från fetthalt 1,5 % och upp.
Jag dricker återigen ganska mycket mjölk (0,5 - 1 l per dag). Slutade med det för något år sedan men insåg att jag gick miste om alldeles för mycket lättåtkomliga näringsämnen
Äter nästan bara nyckelhålsprodukter när det gäller bröd och musli (eller bakar själv för den delen...)
Försöker hålla ett mål om dagen grönt (dvs sallad, grönsaker, bönor osv)
Inte så "rädd" för fet mat.
Bregott på mackan!
Ett ägg om dagen
Fisk minst en gång per vecka
Försöker få i mig så mycket färggrant som möjligt (bär, spenat, goji, osv)
1 dl Ingefäradryck om dagen håller doktorn borta från magen!
Omega 3 kapslar och Vitaminer med extra mineraler varje dag
Proteinpulver under perioder då jag tränar extra hårt.

Ibland lever jag upp till min filosofi och ibland inte........

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar