lördag 14 april 2012

Löpning vs cykling

Löpträning förbättrar inte min cykling! Frågan är om cykelträning är bra för min löpning? Jag är inte heller säker på att geografin här runt omkring är lämplig för en sådan cykelnovis som jag.....Idag har jag i vilket fall som, tillryggalagt 75 kilometer cykling där jag valde en runda med omsorg. Det vill säga inte så många grymma uppförsbackar. Men oftast får jag minst 4 kilometer uppför i slutet, och så var även fallet idag. Så när jag hade cyklat ca 65-66 kilometer så var det då dags att bestiga "berget", frågan är bara från vilket håll? Långt och lite mindre brant eller kort och MYCKET brant? Idag valde jag långt och mindre brant. Men jisses vad det brände i mina lår....och det var INTE för att jag försökte cykla fort uppför, utan bara för att jag skulle ta mig upp PÅ cykeln och inte gå vid sidan om.....
På toppen av backen (efter ca 4 kilometer) uppenbarar sig ett gult streck i asfalten med texten BERGSPRIS . Men jag fick inget pris, utan det ända jag fick var mjölksyra i mina lår........och den syran var helt omöjlig att göra sig av med under dom sista 6 kilmetrarna. Att springa ett marathon är verkligen ingeting mot den smärtan jag kände i låren idag.

Jag förmodar att det är någon av dom duktiga cykelklubbarna här runtomkring som har race uppför backen. Det hade varit kul att se hur dom duktiga rutinerade cyklisterna bemästrar denna backen.

Det roligaste med cyklingen är att det är en väldigt vägvinnande form av träning. Man kommer långt iväg på ett träningspass och man får uppleva fina små vägar i underbar natur (om man väljer rutt med lite eftertanke). Det tråkigaste är att jag trots låg puls inte kan öka farten utan att benen "dör". Jag anar att det inte finns några genvägar utan det ända som gäller är att nöta gummi mot asfalt i mil efter mil efter mil......

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar