tisdag 24 januari 2012

LCHF, diet för soffpotatis?

Jag såg ett debattprogram på TV:n som handlade om LCHF-diet (=lågt kolhydratintag och högt fettintag) för några dagar sedan. Hero, en av dom biffiga killarna i Gladiatorerna, satt som bisittare och nu citerar jag honom:
"-det känns som det är mer för dom som är soffpotatis". 
Ärligt talat tror jag han har en poäng även om det var tillspetsat så klart. Vi som tränar mycket vet hur det känns att gå tom på energi. Och kolhydraterna är den energikälla som kroppen använder sig först av. Och som "järnviljan" sa: "-det bränner i musklerna av att träna på strikt LCHF. Nu är jag absolut inte någon strikt LCHF:are men jag tänker ändå i dom "banorna". Efter att jag snart i ett år ätit mycket mindre kolhydrater och mer fett och kött upplever jag mig själv oftare riktigt mätt och  betydligt mindre sötsugen. Det tog några månader att komma över sockersuget och det kostade en del irritation men när det väl var över så går det bra. Jag äter kolhydrater och skulle inte klara mig varken utan bröd eller potatis så jag är absolut ingen strikt LCHF:are. Däremot tänker jag nog mer LCHQ (low carb high quality) och försöker fördela maten ca 50 % protein, 25 % fett och 25 % kolhydrater (helst långsamma bra kolhydrater)
Nej, fett är verkligen inget problem för mig......men det är det däremot för min galla......

Länk till debattprogrammet om LCHF hittar du HÄR

5 kommentarer:

  1. Kan du inte bara äta det som är gott?!?!?
    /Kramar Camilla

    SvaraRadera
  2. Det är precis det jag gör! Innan däremot, då åt jag lättprodukter (dock inte light...!) typ lättmjölk, lättfil osv för att inte få i mig så mycket mättat fett. Då var jag ständigt hungrig oavsett hur mycket jag stoppade i mig. Jag levde ganska länge i tron om att jag kunde äta vad som helst och hur mycket som helst eftersom jag tränade ganska mycket. När jag passerade 36-37 strecket blev jag varse om så inte var fallet.....
    Nu låter det som att detta är något jag har "snöat" in på. Men så är det absolut inte! Men jag måste ju skriva om nåt..... ;-)
    KRAM

    SvaraRadera
  3. Bli en KISS:are som jag!!!!!!!!
    De ska va gött å leva........!!!!!!!!
    Kramar Camilla

    SvaraRadera
  4. KISS:are.... Hm....betyder det Käka Inte Sånt som Snackar?

    SvaraRadera