onsdag 12 oktober 2011

Uppladdning

Min uppladdning inför Lidingöloppet eller ett Maraton är näst intill obefintlig. Det vill säga jag förändrar inget annat än träning och sömn. Veckan innan tränar jag mindre och försöker få så mycket sömn som möjligt. Kolhydratuppladdningar har jag slutat med, eller egentligen aldrig börjat med. Nämligen har den variant av kolhydratuppladdning jag ägnat mig åt tidigare, inte föregåtts av så kallad "tömning" ( det vill säga 0 intag av kolhydrater och ett hårt träningspass på det, så att musklerna är "tomma" 3-4 dagar innan loppet). Jag har bara försökt stoppa i mig mer Kolhydrater och har även ett par gånger druckit så kallad Carboloader dagen innan loppet. Resultatet, av framför allt de flytande och i allra högsta grad konstgjorda kolhydraterna, har varit att jag känt mig pigg som en mört och legat sömnlös större delen av natten innan loppet. De senaste åren har jag inte förändrat kosten utan bara ätit mer av det jag brukar äta (vilket som ni förstår är väldigt enkelt för mig). Resultatet av detta har varit att jag har känt mig tung i kroppen när man som mest önskar "lätta ben".
Nu däremot äter jag som vanligt, kanske till och med lite mindre veckan innan. Dricker gör jag precis lika mycket som alla andra dagar. Jag har aldrig förstått mig på de uppmaningar om att dricka extra mycket innan ett lopp, helst redan dagen innan. Som den sjuksköterska jag är ;-), vet jag att njurarna har inte förmågan att spara vatten bara för att hjärnan vet att det ska springas ett maraton dagen efter. Nej, resultatet av ökat vattenintag blir bara onödigt spring till Hemlighuset vilket ju också är förödande för den viktiga vilan.....Att ge sig på att dricka väldigt mycket vanligt vatten under kort tid (½-1 timme) kan dessutom vara väldigt farligt och leda till livsfarlig hjärnsvullnad.
HÄR finns en intressant artikel i Läkartidningen om Vattenintoxikation
Tyvärr lever jag inte som jag lär denna gången. Dålig planering gör att nattarbete väntar i veckan och det är inte bra för någo,t och DEFINITIVT INTE för den värdefulla vilan innan Växjö Maraton........

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar