måndag 9 november 2015

Simma summarum....

Simning är något som jag tycker bara har blivit roligare och roligare med tiden. Men det är också något som känns svårare och svårare desto mer man tränar det. Eftersom jag lärde mig att crawla i vuxen ålder är det lite som att lära en gammal hund att sitta. Det kroppsmönster man har haft i vattnet under alla år sitter djupt rotat och nästan reflexmässigt. Som tur är har jag alltid gillat elementet vatten men har egentligen hellre varit helt under ytan, än på ytan. Men faktum är att jag tycker att det börjar "hända" saker med simningen nu. Några av min simproblem är att jag roterar bålen/axelpartiet alldeles för lite och bromsar säkert massor av min axel som jag inte roterar upp tillräckligt. Nästa bekymmer är en på tok för dålig benspark! Har haft så dålig teknik att jag nästan inte har haft förmåga att sparka mig fram i 25 m med utan att få blodsmak efter 20 m. Nästa sak är den f-bannade (!) S formationen! Hur jag än kämpar och tänker på det så har jag ändå en förmåga att svänga armen som ett S. Detta gör också att jag inte böjer armbågen som man ska genom draget.

Fantastisk insikt jag har eller hur!? Så hur svårt kan det vara att rätta till det?? Kanske inte så svårt om man tränar kontinuerligt med simtränare som ger en nycklarna till framgång. Men jag är inte känd för att gå "den lätta" vägen så därför har jag tagit den oerhört lååååånga omvägen för att lära mig crawla. Nämligen den via YouTube.....Ja, en liten sväng i bassängen också då och då....

Men skämt å sido. YouTube är en fantastisk informationskanal och det man inte hittar där det är antingen sencurerat eller inte värt att veta.

Här är lite filmer och övningar som jag kör stenhårt i bassängen. Och faktum är att det är nog dom där "små" övningarna som tränar en sak i taget som gör att summan blir bättre!



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar