söndag 14 december 2014

Kul utan Jul...

Idag borde jag nog ha julstädat lite, kanske bakat pepparkakor, lagt lutfisken i blöt och eventuellt tvätten också eller kanske skulle jag gjort julkorv eller någon annan sylta.....
Men icke....trots att julen närmar sig så stod det ju faktiskt "Upplevelselöpning på Skåneleden" på schemat. Julkorven och det där andra fick vänta.
Om jag var ensam??? Nejdå!!! Vi var 13 stycken som trotsade alla "julmåsten" som istället tog bussen i morse till startplatsen i Simrishamn för att därifrån följa dom orangea vägvisarna upp till busshållplatsen och våra parkerade bilar norr om Brösarp.

Den första deletappen mellan Simrishamn och Kivik var helt sanslöst vacker. Större delen gick längs med kusten och genom de små pittoreska fiskebyarna Vik och Baskemölla.
För att inte tala om Knäbäckshusen som kan liknas vid en söderhavsö med träd hängandes ner över vattnet.
Etapp 5 graderas som "svart", det vill säga kuperad terräng, branta partier och naturstig och när vi nådde Stenshuvud kändes det i benen och då hade vi bara sprungit 12 kilometer!
Där var det någon som hade beställt hämtning och vi andra fortsatte löpningen norrut. Efter ytterligare 8-9 kilometer nådde vi Kivik och då övergick leden till etapp 6 Kivik - Vantalängan som skulle leda oss upp till den busshållplats där allting startade några timmar tidigare. Den etappen var röd vilket innebär varierande terräng med mer än 50% på naturstig.

Strandlöpning söder om StensHuvud

 




 
Vilken fantastisk löpning och upplevelse jag fick idag. Alla som var med fullföljde så långt som man hade tänkt sig och det var bara en och en annan orienterare som "gick i backen"....
Med andra ord var detta en riktig bra dag i december trots att det varken blev korvstoppning eller pepparkakshus...

1 kommentar:

  1. Ser härligt ut! Nästa år kanske jag kan masa mig med :) /Peter

    SvaraRadera