tisdag 28 januari 2014

Snö, mörkt och svinkallt.....

......är ingen ursäkt för att inte löpträna! Med rätt skor och några lager kläder är det inga problem. Antingen köper man en sula med dubbar som man trär på sina löparskor, ett par Icebugs eller liknande vinterlöparskor eller för den delen ett set med BestGrip så slipper man halka runt som Bambi på hal is!


Det finns många fördelar med att träna löpning under vinterns kalla och mörka månader! Den största fördelen är helt klart att förhållanden kan NU bara bli bättre! En annan fördel är att pannbenet blir tjockare när man "stöter på patrull" och det blåser och vinden biter i kinderna och tårna känns som istappar när man är ute. Och ett tjockt pannben är bra att ha i långa svettiga utmaningar. Man kommer också att känna sig lätt som en fjäder när vårvärmen gör att man kan plocka av sig alla 18 (?) underställen och springa i korta tights.
Okey , kylan och vinden är inte så kul men däremot så gillar jag att springa i skenet av pannlampan. Det är lite som att befinna sig i en egen liten bubbla. Man får dock inte ha tendens till åksjuka! Den gungande ljuskäglan framför en kan nämligen lätt göra en lite yr i mössan. I mörkret kan man plötsligt få syn på två ljusprickar som lyser som reflexer och som snabbt försvinner utan att man ser vad prickarna sitter på.....

Det verkar som att snön är är för att stanna. Igår blev jag plötsligt väldigt sugen på att köra lite skidor. Då kom jag på att mina skidor är INTE rengjorda sedan sist....och sist är länge sedan.....!
Så idag har jag anfallit dom med "vallaväck", plastsickel, strykjärn, trasor och en massa slit. Kanske blir det ett pass någon dag. Jag måste bara vänta på lusten att lägga på ny valla igen (puuhh....man skulle kanske testa tejp istället för fästvalla iallafall, nån som har god erfarenhet av tejp??)
Oj oj oj det var tydligen klisterföre sist....



2 kommentarer:

  1. Jag var ute ikväll i snöyran. Behöver ju inte pannlampa i stan iallafall. Med rätt musik i öronen drömde jag mig bort till våren o det var nästan behagligt :)
    Kram Helene Å

    SvaraRadera
  2. Härligt Helene!! Med all snö är det nästan som ljusterapi, även på kvällen ;-)

    SvaraRadera