tisdag 24 maj 2011

På språng i Tivoliparken

Ikväll var det dax att springa Tjejloppet i vanlig ordning. Som alla andra tjejlopp så är det ju ingen tävling och någon officiell vinnare utnämns inte, men jag tror ändå att alla är överens om att det nog är ett tiotal som kommer dit för att tokspringa (precis som jag). Jag var pigg i benen idag men trodde nog inte att jag skulle segra i år, men ca 1500 m innan mål kunde jag öka lite vilket gjorde att jag kunde korsa mållinjen först.  DET VAR KUL!!!!

Jag undrar varför vi tjejer inte får tävla mot varandra. Betraktas det som fult att vilja vara "bäst" i något eller hur kommer det sig att det alltid ska vara utan tidtagning och placeringar på dessa lopp?? Det är ju i dessa loppen som VI (tjejer) får möta jämlikar och för en gång skull få springa allra först över mållinjen om man vinner. I andra lopp där både män och kvinnor deltar, så är det ju ALLTID en man som kommer först, och för det mesta får mest uppmärksamhet vilket är helt sanslöst eftersom den kvinnliga prestationen är precis lika mycket värd!!! Anatomi, fysik och hormoner gör att män springer fortare än kvinnor trots lika mycket träningsmängd. Så där ja....nu har feministen i mig talat.....

GONATT

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar