tisdag 21 juli 2020

Anti eller inte

Nu erbjuder mitt arbete all personal att göra en test för att se om man har antikroppar mot covid. Jag har ännu inte testat mig eftersom jag har haft 3 veckors semester och började jobba igår. Jag tänkte jag skulle göra testen under mitt pass inatt. Kan inte låta bli att tycka det är lite spännande... (är väl en yrkesskada) eftersom jag fick reda på att en av mina sjuksyrrekollegor visade sig ha antikroppar. Hon och jag vårdade samma covidpatient i början av pandemin. Givetvis hade vi all skyddsutrustning enligt konstens alla regler men allt gick så snabbt när kaoset började och det var otroligt rörigt. Vi gjorde vårt bästa utifrån det vi visste just då och med de förutsättningar vi hade. 
Min kollega var sedan hemma och dålig i influensaliknande symtom. Nu har hon antikroppar... Såklart skulle hon kunna blivit smittad utanför jobbet vilket jag alltid har hävdat som en betydligt större risk. Jag däremot har inte haft något annat än möjligen nässprayabstinens... Så tänk om jag har lite antikroppar... Det vore högst osannolikt. Men det skulle kännas lite som en hygglig vinst i detta coronaliv.. Att ha fått en släng av Coronaviruset utan att blivit sjuk. Det vore väl inte mer än rätt att få lite antikroppar, som tack för lång och trogen tjänst i andningskydd, visir, opmössa och skyddsrock. Men det förstås utan att bli sjuk.. För sjuk i Covid19 vill man inte vara, tro mig. 
Nej, man skulle kanske ta och köpa lite aktier i Astra Zeneca... Enligt media leder dom ju vaccinationsrejset. Så håll ut mina vänner. Snart kommer världens räddning. Och sen får någon se till att Kina sköter sina "papper" lite bättre. Både för mänskligheten och inte minst för djurens skull.
Inom sjukvården brukar vi prata om 4 H när det är tragiska krissituationer för patienter och anhöriga. Håll ut, Håll tyst, Häll i, Håll om. I dessa Covidtider har dessa 4 H nu istället blivit Håll ut, Häll i, Håll tyst och Håll avstånd 😊
Ta hand om er. 
Peace, Love and Löparskor 💛

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar