fredag 10 juli 2015

De é bare å löp...

Jag har definitivt blivit varse om att kunna springa milen på runt (och helst under) 40 minuter handlar om mycket mer, än om att "bara" springa snabbt.... Under alla år jag har tränat löpning så har det räckt att jag har sprungit fortare på träning så har det gett ett resultat på tävling. Men nu är ju min personliga löputveckling utdragen på onödigt många år, och det har i gengäld gjort att utvecklingskurvan tacksamt fortfarande pekar uppåt. Dock är det svårare att hålla den uppåtgående trenden i liv när man kommer ner i kilometertider på 4,00-4,05. Vad krävs då för att komma ner under 40 minuter på milen? Ja jag är kanske inte rätt person att uttala mig om det eftersom jag fortfarande inte har lyckats. Men en sak vet jag, och det är att det krävs hård, genomtänkt och målinriktad löpträning. Det krävs styrketräning såsom löpskolning och backträning. Det krävs intervallträning med långa intervaller för att höja sin mjölksyratröskel och korta intervaller för att träna på att springa snabbt. Och det krävs att man kan utföra tuff träning och hålla sig skadefri. Man kan lätt tro att det oftast är hjärtat, dvs konditionen, som hindrar en från att springa snabbt. Men det räcker inte att bara ha en god konditionen...Man måste ha styrka och teknik att springa snabbt också. 

Ajamen det låter väl inte så svårt....eller... ;-). Det är absolut det som är det bästa med löpning! Att något som är så infernaliskt lätt kan vara så helsikes svårt...

Men dagens tips för att få lite ordning på sin löpteknik kan vara att låta någon titta på hur man springer och ge tips på vad man behöver förbättra för att få mer fart med sig.

De tips jag brukar få om hur jag kan förbättra min löpteknik är:

Nr 1 (ALLTID!!): Armföringen. Jag ska inte pendla med armarna som i ett kors framför kroppen utan istället pendla fram och tillbaks längs med sidorna på kroppen. Och varje gång jag tänker på detta så får jag automatiskt en bättre fart.

Nr 2 Fotisättningen. Landa på på främre delen av foten, under knäet/höften

Nr 3 Våga "stampa" hårt ner i underlaget för att få bättre fart uppåt och därmed framåt

Nr 4 Tänk uppåt framåt med kroppen

Nr 5 Skjut fram höften och bröstet och löp avslappnad i axlarna



Och förresten jag glömde att säga.....Glöm inte att ha kul annars är det inget roligt.... oavsett hur snabbt det går!!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar