tisdag 25 juni 2013

Varför badar ni med skorna på.......

.......och med dykardräkt och VÄSKOR????

Det var fullt av pekande fingrar bland de badande dagisbarn som var på badplatsen när jag och Järnviljan skulle testa utrustningen inför Kustjagaren på lördag. En av alla unika saker som barn har (och bara en del vuxna) är att de spontant frågar direkt när de undrar över konstiga saker. Så det är klart att vi fick frågan!! Mer än en gång!!

Och det vi skulle göra var att testa hur det kändes att simma med löparskorna på och bestämma oss för om vi skulle göra det på lördag eller ha dom i ryggsäcken under simdelarna. Det kändes väldigt tungt de första simtagen men det tog inte lång stund förrän man glömde att man hade skor på fötterna. Värre var det med ryggsäckarna. Den ena, som är en camelback, satt jättebra men den andra som vi testade först, flöt upp i nacken och kändes jättetung. Den var så tät att man kunde hälla ut flera liter när man kom upp på land. Därför testade vi ytterligare en Salomon löparrygga som funkade fint. Den hade, precis som Camelbacken, lite kraftigare höftremmar som höll ryggsäcken lite mer ifrån nacken. Vi glömde dock att lägga i fulla vätskepåsar i dom. Det kommer säkert också att förändra känslan.
Men så här långt har vi läget under kontroll, förutom min lilla tå.....:-(  ! Tån är bättre men fortfarande rejält öm. Det gick inte att springa med den igår. Men jag är hoppfull. Det blir ju bättre för varje dag!

Vi har fått klart för oss att banan på lördag är utstakad med snitslar och karta och man får inte avvika ifrån den. För säkerhets skull gick jag en mycket kort men INTENSIV kurs i orientering och kompassanvändning igår. Så nu har jag fräschat upp mina mycket (!) basala kunskaper i att läsa kartan. Jag har orienterat kartan i norr med hjälp av kompassen, Jag har tagit ut riktningen och lärt mig de vanligaste det symbolerna på kartan. Inte så svårt när man går kursen och framför allt inte när man orienterar runt huset ;-), men jag vet att det är inte så lätt när man står och inte har en aning om varken var man är på kartan eller var man ska.......



To be continued................


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar