fredag 7 februari 2020

Finns inga dålig väder....

eller....
Jo men såklart finns det dåliga väder, och i synnerhet dåliga kläder. För ska man hålla på att träna cykling på vintern så är kläder och skor A o O! Denna vintern har varit en katastrof när det gäller vinterväder men suveränt bra för cykelträning utomhus. Jag har inte behövt ställa in en enda gång pga snö eller is. Vad cyklar man på då om man som jag inte vill cykla svåra tekniska MTB spår? Jo cykelcross, Gravelbike eller som jag, på en superlätt MTB med hårt pumpade däck och med bra utväxling. Då kan man hålla sig på grusvägar, skogsvägar, banvallar och asfalt så att farten inte ska bli för hög och därmed också temperaturen inte för låg. Men också för att få motståndet (watten) i pedalerna så att träningen blir likvärdig sommarcyklingen.
Vad cyklar man i då? Jag cyklar i långa vintercykelbyxor, ullstrumpor, vintercykelskor och termo skoöverdrag.
På ovankroppen har jag merinoull längst in. En långärmad funktionströja med lite flossad insida, en vindtålig vinterjacka som jag egentligen köpt för längdåkningsskidor och en reflexväst. Om det är under 5 plusgrader och blåsigt har jag en buff i halsen som jag kan dra upp under hjälmens hakband.
På händerna har jag GribGrabs vintervantar.

Jag fryser i princip aldrig om kroppen men fötterna är en katastrof.....

Temperaturen mellan tårna direkt efter en helt vanlig vintercykling :-o
Kvällscykling på vintern är faktiskt mysigt och beroendeframkallande




Om det nu hade blivit en vinter här i skåne så skulle jag köpt ett par uppvärmda sulor. Det måste ju helt klart vara melodin. Inte billiga men säkert värda varenda krona. Man kan till och med styra dom med en app i telefonen. Det ni... ;-)

/Peace Love and Cykelsulor

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar