söndag 2 juli 2017

En osedvanligt intressant man

De mannar jag redan har gjort bekantskap med är Ironman och Rockman. Men det finns ytterligare en man i mitt huvud som jag skulle vilja lära känna. Han är väldigt intressant och spännande. Men han verkar också sanslöst döjobbig, kall, och  känslolös....

Jag svamlar ju förstås om Norseman Xtreme Triathlon
Och bara vetskapen av att denna mannen är från Norge gör ju bekantskapen betydligt mer spännande OCH utmanande. För är det något jag har förstått, så är det att norrmännen är gjorda av segt virke. Det finns ingen, verkligen ingen, tävling jag har gjort som har varit i närheten av risktagande som Swimruntävlingen "Rockman" i norska Stavanger 2016. Och ordet Rock i Rockman har inget med musik att göra utan betyder istället sten. För tävlingen går bokstavligen PÅ sten. Tänk dig att springa 30 kilometer uppe på ett stengärde, iklädd våtdräkt, uppför eller nedför och bokstavligen I ETT VATTENFALL


När jag överlevde Rockman så tänkte jag att nu får det vara bra med sådana här strapatser....Jag är ju bara en enkel motionär som gillar mjöksyra och att töja på gränserna men inte på bekostnad av liv och lem. Och eftersom jag ska fortsätta med att röra på mig till domedagen så får man vara rädd om den enda kropp man har.

Men jag har ju minne som en guldfisk...För nu är den där Norsemannen i mitt huvud. Men det är åtminstone ingen livsfarlig Swimruntävling utan istället en triathlontävling som kallar sig "xtreme".
Distansen är full vilket betyder 3900 m simning, 18 mil cykling och 42 km löpning. Och det är ju i sig inte särskilt "xtremt" men kyla, massor av höjdmetrar och den sista löpsträckan som är uppför berget till målet på Gausatoppen (1880 möh) gör att ingen triathlontävling är lik denna. Alla klarar inte att ta sig ända upp dit..... Det finns nämligen en checkpoint som man måste passera efter en viss tid för att få fortsätta. Klarar man den tidsgränsen väntar en till synes sanslöst tuff väg upp till målet....



Vi får väl se....Kanske tar jag mitt förnuft till fånga och låter bli att instifta bekantskap med denna norrrman och nöjer med mig med att möta den Ironman jag känner mycket väl. Halva honom träffar jag nämligen redan på söndag i Jönköping. Och i KALMAR den 19 augusti står han sen där, i egen hög person.....

The one and only


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar