onsdag 13 maj 2015

På banan igen

På torsdag ska jag springa 3000 m på bana. Och idag kom det ett meddelande från en god vän som skrev "- Såg dig i startlistan. Sånt där brukar du väl inte du springa!?" Nej, just det. Tänkte inte på det....

Har funderat lite på hur sjutton jag ska lägga upp detta...3000 m är långt men ändå inte...Det gäller ju att våga "ta i" redan från början och hitta den där magiska tröskeln. Helt enkelt springa så fort det bara går, utan att få mjölksyra. Eller ja....helt enkelt, lär det ju inte bli.
Men för att ändå få en liten hint om vad jag ska ha för tempo så använder jag Mc Run:s app i telefonen. Där knappar jag in en aktuell tävlingsfart tex 5000m eller 10 km också omvandlar den det till ett tävlingstempo. I samma app kan man även få önskvärt tempo i sina olika intervallträningar. Genialiskt eller hur!

Så hur ska jag springa 3000 m om jag litar på appen? Jo, jag ska hålla ett tempo på 3,49 vilket landar på sluttiden 11:27.

Den som lever får se...


torsdag 7 maj 2015

Sa Calobra

Jag är övertygad om att en av världens mest spektakulära och vackraste vägar finns på Mallorca. Det är vägen som slingrar sig likt en orm, på den nordvästra sidan av Mallorca, ner till en fantastisk vik som heter Sa Calobra. Under träningslägret var denna cykelrutten givetvis något som alla såg framemot. En del med lite fasa och andra med tävlingsinstinkt för att göra den 9,5 km klättringen så snabbt som möjligt.


Eftersom vi bodde i Port de Pollenca började vår rutt till Sa Calobra med ett par mils platt körning. Men man kan även nå Sa Calobravägen från andra hållet dvs från Port de Soller. För oss började den första stigningen upp till Col de Femenia. Den är ca 7 km med 7 % lutning (515 möh) och är den första utmaningen på resan till Sa Calobra. Efter att man har nått Col de Femenia så är det en fantastiskt fin cykling på bergsvägarna. Det går både mycket nerför och en del uppför. Det finns flera ställen som är värda att stanna på, för att knäppa några fina bilder! Ta dig tid till det! Dom bilderna är ljuvliga att plocka fram när novembermörkret kryper innanför skinnet....

Uppe vid Portalen efter ca 3 mil delar vägen sig mot Soller och Sa Calobra. Där finns det en liten kiosk där man kan förlusta sig med färskpressad juice och all annan tänkbar energi. Därefter fortsätter det uppför några kilometrar till till coll dels reis! Sedan uppenbarar den sig!! En väg som är helt makalöst vacker! Då bär det utför vill jag lova! I 9,5 km! Om man är lika feg som undertecknad lär bromsytorna på hjulen vara brännheta när du når havsnivån igen! Det är väldigt skarpa kurvor i serpentinerna bitvis, och det är ofta mycket trafik. Det finns tider mitt på dagen som man ska undvika att cykla här då det är massor med trafik. Minns inte exakt vad det stod på skylten men typ mellan 13:00-15:00. När man sedan har nått botten kommer man till en väldigt vacker vik och plötsligt slår det en att det finns bara en väg tillbaka! Nämligen uppför samma väg som man körde ner....


Vi stannade ju såklart där och åt en god lunch. Men innan paltkoman gjorde sig till känna hoppade vi på hojarna igen och stod inför lägrets största utmaning! Att cykla tillbaka upp till Coll de Reis, 9,5 km med 7% snittlutning och med en maxlutning på 12%. Där kan man minsann tugga styrlinda!!
Den är otroligt jobbig och tar aldrig slut! Har man tillika lite bråttom för att man har startat klockan vid startskylten, allt för att få en tjusig logg i Strava eller Garmin, så kan lätt Paellan smakas flera gånger kan man säga....

Men det är värt varenda mjölksyramolekyl. För att komma hem och säga att man varit på Mallorca och cyklat utan att kunna säga att man var där vore inte kul! Så det är bara att bestämma sig! Det går!



När man kommit upp de 9,5 km till Coll dels Reis så är det några kilometer ytterligare lite lättare stigning till, innan det bär utför till Portalen och vägskälet Soller och Pollenca.






Om man ska till Port de Pollenca, är det ca 3 mil skön cykling med ganska mycket utför härifrån. Hela cyklingen tur och retur Port de Pollenca till Sa Calobra blir ca 9 mil.


Att cykla denna rutten innebär mycket individuell körning. Det är svårt att hålla ihop som grupp när det går mycket uppför. Detta gjorde att det blev en extra utmaning att vara ledare. Skulle man vara först och visa vägen? Eller sist för att pusha och peppa den som kanske har den största utmaningen? Hur ofta ska man begära att alla ska stanna och vänta in de som kommer på efterkälken? Det blev inte bättre än att man fick loopa tillbaks och räkna med ett visst svinn....Nej jag bara skojade....Alla kom rätt till slut.

Sa Calobra är helt klart en av dom finaste, men även tuffaste cyklingarna på Mallorca! Men att få komma hem och säga "been there, done that"  kan hjälpa en att bita ihop när man är som tröttast och det fullkomligen brinner i låren i någon av alla serpentinsvängarna under den 9,5 km långa stigningen. 

Fortsättning följer....


onsdag 6 maj 2015

Imorns träningsläger är slut...

...och det är jag med.

8 dagars träning har tagit ut sin rätt. Jag tror jag skulle behöva sova 5 kvart i timmen....

Men det är väl helt okey att vara trött när lägret blev så fantastiskt roligt och när alla var så nöjda! Vi fick perfekt väder även i år och med dubbelt så många deltagare så blev det också dubbelt så kul. Vi bodde på Hotel Duva i Port de Pollenca som är en väldigt trevlig, lugn och vacker by vid havet.



Lägret var fokuserat på cykling men vi hade också morgonjogg, brickpass och OpenWater simningar. Så dagarna var helt fullspäckade vill jag lova. Träningspassen var oftast inte slut förrän tidigast kl 17 på eftermiddagen och som ledare hade man ca en timme på sig att duscha och sedan var det dags för lite "breafing" bland ledarna om dagens händelser och för att spika nästa dags schema. Middagsbuffen på hotellet serverades kl 19:30 och jag försökte vara i säng vid 21:30, vilket inte alltid lyckades.

Cyklingen på Mallorca är något utöver det vanliga vill jag lova! Inte konstigt att det vimlar av cyklister och triathleter där vid denna tiden. Det är dock cykling som kräver en hel del styrka och uthållighet åtminstone om man ska uppleva de finaste bergsvägarna. För det är därför man åker dit.  För att träna och bli stark uppför och att bli bra på att köra fort utför.

 
 
Cap de Formentor
 
En av alla klassiska cykelrutter på Mallorca är den ut till den nordligaste fyren, Cap de Formentor. Den första klättringen börjar vid Port de Pollenca och är ca 5 km lång. Där uppe finns en fin utsiktsplats med lodräta stup rakt ner i havet.





 
När man kommit hit upp planar vägen ut och sedan bär det utför några kilometrar. Efter 3-4 km når man en av Mallorcas vackraste stränder, Formentorstranden. Den får man bara inte missa. Det är en liten strand med kristallklart grönt vatten. Vacker som ett vykort. Här hade vi förövrigt lagt en av OpenWater simningarna under veckan.


Angeliqa
 
Gruppen som jag körde med denna dagen blev "badgruppen". Alla slängde sig i böljan. Det gick ju inte att motstå!
 
 
 
 
Klipporna vid Formentorstranden
 
 
Efter stranden följer en ny klättring men även en del utförsåkning under ca 9 km upp till Fyren. Vägen är fin och nyasfalterad och det är fantastisk utsikt. Man kommer också cykla igenom en tunnel som man inte upplever som särskilt mörk när man kör in i den. Men mitt i tunneln blir det becksvart. Har man inte tagit av sig brillorna blir man snabbt varse om att göra det!



 



Väl framme vid fyren är det ofta ett kaos av bilar som parkerar, backar, vänder och stökar. Här gäller det att passa upp så att man inte sitter på en motorhuv rätt som det är.
Har du tagit dig enda hit så måste du sätta dig på caféet uppe vid fyren och njuta av en välförtjänt god kopp kaffe.



Från Port de Pollenca till Cap de Formentor och tillbaks blir det ca 4 mil så det är ett lagom pass att göra en förmiddag eller eftermiddag



 
Fortsättning följer....