måndag 19 september 2016

Sömnens betydelse

I detta bloggträsk ägnar jag mig inte åt något annat än spekulationer, påståenden och tro. Här finns oftast inga vetenskapliga belägg utan bara en massa dravvel om att jag tror.... och jag har upplevt....osv osv
Så nu ska jag spekulera lite om det här med sömnens betydelse. Jag har nämligen haft lite svårigheter att sova sammanhängande, tillräckligt många timmar dom senaste månaderna. Jag har kunnat ställa klockan efter mig själv då jag har vaknat på exakt samma tidpunkt varje natt. Anledningen till min sömnbrist har nog många olika orsaker men en del är nog att det har hänt många saker i mitt liv under den sista tiden.
Men vad händer när man inte sover tillräckligt? Förutom att man har stora mörka ringar runt ögonen och ser ut som sju svåra år...
För min egen del så blev jag egentligen inte tröttare av att sova mindre. Men jag kände mig dåsig i huvudet och kunde hamna i totalt paltkoma på jobbet efter lunch då jag i princip skulle kunnat sitta rakt upp och ner och sova.
Kroppen däremot har sagt ifrån. Jag har haft en känsla av feber, en inflammerad hälsena som kommer och går och en ständig hunger som gör att jag har hägringar som ser ut som tallrikar fulla med god mat.
Men jag tror att kroppen är så finurlig att om den måste prestera, så gör den det oavsett . Åtminstone under en kortare period. Kroppen är liksom förberedd på strid och använder säkert sina stridshormoner såsom kortisol mm för att hålla ihop och fungera. Ska man träna eller tävla så fixar man det trots avsaknad av den viktiga sömnen, dock inte i längden....
Till slut säger kroppen ifrån. Då tror jag att skadorna kommer som ett brev på posten. Det börjar kanske med nåt lätt som en liten överansträngning som kroppen hade tagit hand om, om den bara hade haft extra krafter utöver de som går åt att hålla den vaken. Men om man hela tiden är på gränsen så finns det inte mycket energi över till att fixa och hålla inflammationer och annat i schack.

Sömnen har helt enkelt massor av betydelse! Inte bara för kroppen utan även för hjärnans avkoppling. Och alla som någon gång lidit av sömnbrist vet att ju mer man tänker på att man måste sova desto svårare är det. För vem har inte suttit på en föreläsning eller på ett ställe där man absolut inte får sova och nickat till? För man är väl aldrig så trött som när man absolut inte får, eller kan somna...


Senaste veckorna har jag sovit som en stock. Och jag tror att höstens intrång har en del med saken att göra. OCH vila från träningen. Det finns inte så många "måsten" längre. ÖtillÖ och Rockman är i hamn och jag behöver inte känna att jag är tvungen att träna just nu utan nu tränar jag bara för att det är så kul. Och har jag inte tid en dag så är det strunt samma om jag hoppar över en simning eller en löpning...
Dock saknar jag havsimningarna otroligt mycket. Det har varit väldigt mycket av den varan ända sedan tidigt i våras. Och jag tycker att det är fantastiskt att simma i havet.

Idag hade jag ambitionen att simma sista gången i havet för denna säsongen. Dock var inte havet så inbjudande för simning idag. Men däremot för bad. Det är ju helt fantastiskt att kunna bada i mitten på september. Okey....visst har man vant sig vid att tycka att kallt vatten är okey. Men 17 grader är väl helt acceptabelt den 19:e september...
Så funderar du på att köpa en våtdräkt? Jag säger bara GÖR DET! Tänk bara vad man kan förlänga sommaren med att inte vara så beroende av vattentemperaturen för att simma. Och för att slippa klor gamla plåster och hårstrå i bassängen under maj, juni, juli, augusti och september är ju värt avsaknad av några grader, eller hur....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar