söndag 7 februari 2016

Anonyma ortorektiker....

Jag har en sak att bekänna.....

Jag har tyvärr tappat kontrollen...

Jag tänker alldeles för mycket på vad jag äter, Jag äter inte sylt- eller honungsmackor varje dag och jag brukar vända på muslipaketen för att läsa hur mycket socker det innehåller. Jag borde ju såklart inte tänka så mycket på att få i mig grönsaker, inte heller göra pannkakorna lite nyttigare, inte steka i kokosolja och utesluta socker, inte bry mig om att äta mindre vetemjöl, eller göra spenat- och rödbetssmothies...

Ja, jag erkänner.... jag missbrukar mina kunskaper om att äta nyttigt.
Jag lovar att bättra mig och jag ska försöka sluta bry mig....

Som lök på laxen har jag en last till. Jag har den dåliga ovanan att tycka att träning är infernaliskt roligt. Jag har ett kraftigt behov av planera mina dagar så att jag hinner med att träna något.
Att börja en söndagsmorgon med att ge mig ut och springa ett långpass är förstås helt oacceptabelt. Jag borde såklart ligga kvar i sängen och dra mig och sedan gå upp och äta en syltmacka och förflytta mig till soffan. Och att cykla ett 10 milapass i snålblåst och regn, och bevare mig väl, tycka det är roligt är också något som jag måste vänja mig av med.


För att inte tala om att jag kan hoppa över vinglaset en lördagkväll för att jag ska upp tidigt en söndagsmorgon och tävla i nåt svettspektakel utan att ens vara i närheten av att vara elitlöpare och som inte ger mig ett skit förutom glädje, tillfredställelse och en utmaning.

Förlåt mig....för det kan väl inte vara okey, eller ..det är förstås något som måste betyda att jag har tappat kontrollen.Kan jag möjligen ha drabbats av Ortorexi.......?

Okey.....nu hoppas jag att alla förstår att  jag är ironisk och överdriver massor som vanligt...!!

Ortorexi är väl ändå ett väldigt konstigt tillstånd. Att vara mån om sin egen hälsa... Är det en diagnos? Är det verkligen träningen och den hälsosamma livsstilen som är problemet när någon tränar "isönder" sig själv ? Vem är det isåfall som drar gränsen? Vem säger att NU gick du över gränsen? NU tränade du för länge, för långt eller för hårt för att det ska vara lagom? Är det dom som sitter i soffan som vet när gränsen är överskriden?

Jag tror att de som råkar illa ut av träning och av en överdriven hälsosam livsstil (?) hade självklart gjort det i alla fall. Det är inte träningen i sig, som är problemet utan det är något annat som bedövas av träningen. Och hade den som mår dåligt, inte självmedicinerat med träning hade denne kanske ägnat sig åt något annat, betydligt värre och allvarligare saker, som kan bedöva den sargade själen för stunden.

Enligt Wikipedia förklaras ortorexi så här:

Ortorexi betecknar en fixering vid en "hälsosam" livsstil, präglad av tex överdriven träning och nyttigt ätande. Ortorexi har likheter med och överlappar till viss del med ätstörningarna, framför allt Anorexia nervosa, men är mera att betrakta som ett överdrivet uttryck för rådande samhälleliga trender och värderingar. En ortorektikers mål är att vara den ultimata hälsosamma människan.

Steven Bratman som myntade begreppet Ortorexi lär ha sagt: "Where the bulimic and anorexic focus on the quantity of food, the orthorexic fixates on its quality"

Helt galet.....Ja vad ska man säga...
Jag tränar för att jag tycker det är roligt, min kropp mår bra, jag får frisk luft, träffar roliga människor och jag får en stund av meditation och egentid i skogen, på cykeln eller i bassängen. Sen att det också är som balsam för själen är inget jag skäms för att säga. Alla som tränar vet att det är så... Men inte sjutton behöver man ha en diagnos på det...



3 kommentarer:

  1. Skit i alla diagnoser, så länge du mår bra och trivs med livet är allt okey, det är bara du som känner dig själv och din kropp. Fortsätt njut av livet. Kram

    SvaraRadera
  2. Idag finns ju diagnoser på allt!?! Så länge du mår bra av att träna så är det väl inga problem, men hur skulle du må om du inte FICK eller KUNDE springa dom 10 milen en söndag morgon! Tyvärr kan JAG jämföra lite med missbruksproblem.....man gör nästan vad som helst för att få "bruka",,,, man smyger med det,, man skyddar"det",,,,allt kretsar kring "det",,,för just då är "det" de käraste man har! Det blir som sorg när man inte har "det"!!! Man har utvecklat ett beroende!

    SvaraRadera
  3. Ingen aning om vem du är men jag måste få ge min bild av det, jag som faktiskt har behandlats för ortorexi. Ortorexi handlar inte enbart om att man tränar för mycket. Du skriver att du tränar för att må bra osv, men en som har ortorexi tränar inte för att må bra (förutom till en början) utan för att inte må dåligt. Om man har planerat ett träningspass och sedan dyker det upp något som gör att man inte kan träna, om man då mår väldigt dåligt (får ångest ) över detta och känner att man måste kompensera med minskad mängd mat eller mer träning dagen därpå så är det inte ett friskt beteende. En frisk person kan stå över ett planerat pass utan att må dåligt.
    Det är ofta så också att när man i början tränar säg en timme per dag och mår bra av det, så måste man successivt öka mängden träning för att känna samma nöjdhet. 1 timme blir till 2,3,4...

    Gällande maten så handlar det inte om att man inte ska äta "nyttig" mat. Det handlar om att du SKA kunna ta en fika, äta pizza, godis och glass (eller vad du nu anser är onyttig mat) någon gång ibland utan att må dåligt över det. Självklart ska man inte äta det varje dag, men man ska kunna äta det utan att behöva kompensera. En ortorektiker fastnar ofta i olika livsmedel och äter det som den tycker är nyttigt. Efter ett tag äts endast ett fåtal saker och allt annat får en att må dåligt. Exempelvis så levde jag på kyckling, kvarg, äpple, grönsaker, kött och ev müsli. En dag unnade jag mig jordgubbar...

    Jag hoppas du får en liten annan bild... Då det handlar om att man utesluter livsmedel och tränar för att undvika ångest.
    //Sara Lyck

    SvaraRadera