lördag 9 januari 2016

Årsbästa listan

Det bästa med att jag inte klarat ett av mina mål 2015 är att jag ju nu har det målet kvar 2016! Man måste ju se saker och ting från den ljusa sidan eller hur...

Sub 40 (under 40 minuter på milen) gick nämligen inte att bocka av 2015 ...Varför? Jo, för att det är alldeles för roligt att träna! Jag har alldeles för dålig disciplin att träna de tillräckligt hårda, inte alltid så roliga pass som krävs. Jag väljer helt enkelt dom roliga passen alldeles för ofta. Men belöningen är ju så kortvarig. En målgång, en siffra i en resultatlista nånstans och sedan var det klart. Nej, det är ju den långvariga träningen som ska vara lustfylld! Det är ju den man vinner med i längden! Och min ytterst långsamma förbättring gör ju att kurvan fortfarande är uppåt trots min respektingivande ålder.....

Men för att ändå göra någon form av årsredovisning av 2015 så är här en Årsbästa- lista på de roligaste svettspektakeln som hände mig 2015:

1: UTÖ SWIMRUN
Äntligen fick Team 2xL8 sin revanch över att vi aldrig kom i mål på ÖtillÖ. Vi sprang nämligen i mål på Utö SwimRun den 30 maj och gjorde det med bravur! Visst, det var inte lika långt eller lika tuff terräng som ÖtillÖ, men vattnet var definitivt lika tufft och kallt! Och som vanligt hade vi en supermysig helg tillsammans och fick ihop all logistik med lång resa från södern ända ut till Stockholm skärgård. Och när vi är tillsammans händer det alltid en massa missöden som av någon konstig anledning jag brukar stå för. När det gäller just Utöäventyret så påminner Lotta Järnviljan gärna mig i tid och otid om när jag rusade in i ett olåst rum på pensionatet i tron att det var damrummet. Ja, ni kan ju bara föreställa er minen på den halvnakna man som låg i sängen när en nödig swimrunner kommer inrusande i hans rum och som kommer på, alldeles för sent, att han nog inte ligger och sover, i en säng, på toaletten. Backar snabbt och ber om ursäkt om och om igen och vips har jag gett Lotta ännu en sak som hon kan påminna mig om till domedag... ;-)


Även Bagaren i Stockholm skrattade åt oss när vi köpte en HEL vetefläta till kaffet kvällen innan UTÖ Swimrun.



 




Det krävdes en hel del ullfett denna majdag. Den kallaste simningen sades hålla en sisådär 8-9 grader


2. IRONMAN BARCELONA OKTOBER

Helt klart på andra plats! Trots punktering på cykeln så gav det mig ett personbästa att skriva in i CV:et. I CV:et kan jag också skriva: Har erfarenhet och kunskap om hur man monterar ner, transporterar och sätter ihop en triathloncykel.
Men det roligaste av allt var ändå att jag lyckades få med mig mitt äldsta livsverk ner till medelhavet. Sonen var med oss virrpannor och styrde upp det hela då och då. Och inte minst hjälpte oss med det 60 kilo bagage som vi transporterade genom halva Europa.

 

 
Fick även en ny erfarenhet som kostade trista minutrar, närmare bestämt 13! Punka på ett tubdäck och ingen extra tub. Så är det någon som vill veta hur jobbigt det är att cykla på en fälg med en platt tub i 7 kilometer så kan man fråga mig...Jag fick nämligen erfara den känslan så länge innan ett efterlängtat servicetält uppenbarade sig.
 
 
3. TJÖRN TRIATHLON
 
I augusti packade Lotta och jag "taikon-bilen" igen och körde upp till Tjörn på västkusten för att tävla på halv Ironman distansen. Där bodde vi i sovsal, simmade rakt igenom maneternas förlossningsavdelning och gick på After-Race bankett. Ja också tävlade vi såklart. Där blev jag varse om att det går att springa snabbt efter att man cyklat 9 mil. 1,37 på halvmaran och det var nästan så jag ville dela ut min egen autograf om det nu bara hade varit någon som velat ha den.....




Cykelmomentet på Tjörn
 
4. Malmö Triathlon
 
Ja vad ska man säga...En helt galen seger med 2 sekunders marginal. Har verkligen aldrig varit med om nåt liknande. Hemmaplan, Malmö, Turning Torso, Västra Hamnen, onda ögat av 2:an, en blomsterkvast och så stort som en väska i förstapris! Ja, det är väl klart att Malmö Tri kommer på 4:e platsen på årsbästalistan
 
Stekarna



Glad 1:a mindre glad 2:a... ;-)

Årsbästalistan skulle kunna vara längre. Och så klart finns det en annan lista på de allra bästa sakerna som verkligen betyder något.....
 
Nu ser jag framemot 2016 och är tacksam för att livet är snällt mot mig.
 
Önskar alla ett riktigt bra och lyckosamt 2016! 





 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar