måndag 19 oktober 2015

Vitpepparkorn, Ingefära och handsprit om jag får be...

Det sägs att om man får den årliga vinterinfluensan så har man ett naturligt skydd i 10 år efter. Att få influensan ger alltså ett betydligt längre och bättre skydd än att vaccinera sig. Fantastiskt finurligt eller hur! Så om man får influensan får man trots allt tänka positivt.... för hur jävligt man än mår så skaffar man sig ett riktigt bra immunförsvar mot detta monstervirus i flera år...Och om man är frisk i grunden så klarar man att gå helskinnad ur en influensa, även om man känner sig hur sjuk som helst.

På hösten 2004, närmare bestämt i november låg jag nerbäddad i en hel vecka och var helt säker på att jag hade; minst EN halsböld, möjligen körtelfeber eller i alla fall en mycket ovanligt aggressiv form av halsfluss. Huvudet kändes som en melon och höll på att sprängas och ja.....ni förstår.... ungefär som en helt vanlig manlig förkylning.... ;-)

 
Jag inbillade mig att jag troligen skulle få sepsis och bli dödsjuk, kanske till och med hamna på mitt eget jobb som patient. Jag var ju bara tvungen att skaffa mig en antibiotikakur!! Eftersom det vid den tiden på året alltid är influensatider och människor med influensaliknande symtom bör inte beblanda sig med andra, kanske sjukliga människor, så var det inte så lätt att få en tid på vårdcentralen. Nej, den Sjuksyrra jag pratade med i telefon sa att jag skulle stanna i sängen, äta Alvedon och dricka mycket. Pyttsan....jag höll ju på att dö....Därför tjatade jag tills jag fick komma dit och bad sedan farbror doktorn på mina bara knän att ge mig antibiotika.....Trots att han sa att "-detta ser ut som ett typiskt virus" så skrev han, ganska motvilligt ut piller. I samma takt som de febernedsättande -och smärtstillande pillerna slutade verka så trodde jag att antibiotikan skulle göra sitt och jag skulle vara bättre inom 24 timmar. Men NIX PIX! Dessa hjälpte inte ett dugg! Jag låg deckad och nerbäddad i 6 dagar och 6 nätter . När viruset äntligen gav med sig så var det som en pånyttfödelse. Och Nej dom tog inga influensaprover men jag är så gott som helt säker på att det var den som gjorde mig då sjuk. Har man haft influensan så vet man om det!!

Vad som däremot inte ger några bra och långvariga antikroppar är maginfluensa.....och just nu är maginfluensa in da house....Så från och med nu flödar vitpepparkornen, ingefäran och handspriten här hemma.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar