fredag 28 augusti 2015

Imorgon är det fest....

och kan man tänka sig, JAG är bjuden!!
Eller....ja....bjuden och bjuden ....Jag fick själv köpa inbjudningskortet.
Så idag rullar cirkusvagnen (Volvon) upp till Tenson Tjörn Triathlon och imorgon står jag och LottaJärnviljan på startlinjen för att göra en halv Ironman där. 1900 m simning, 9 mil cykling och 21 km löpning och jag har inte vett  till att vara nervös (ännu). Herre gud det är ju bara en halv......Jag är mycket mer nervös inför att springa 10 km (som i mina ögon är den mest prestigefyllda distansen, och svåraste..... och jobbigaste....) På 10 kilometer vet jag vad jag borde springa på och om jag skulle putsa på mitt PB det så blir det 10 kilometer sekundjakt som kostar ofattbart mycket slit! Det är också oftast 10 kilometer löpare emellan mäter "sig i". Oavsett vilken distans man tränar till så får man ofta frågan "- vad gör du på milen?"  Det är liksom någon form av måttstock och de flesta har en referensram till just den distansen. Däremot om jag gör en HalvIronman och jag säger att min sluttid blev 5 timmar och 4 minuter så är det alldeles för jobbigt för dom allra flesta att analysera de olika grenarna och värdera det. Åtminstone på min blygsamma nivå. Ett toabesök, knyta om skorna eller en lite för långsam växling kostar ju massa minuter som inte har någon större betydelse i det stora hela.
Men tänk ett millopp, inte fasiken finns det tid för något stopp på damrummet där inte. Nej, det man inte har gjort när man står på startlinjen får man helt enkelt låta bli att göra när startskottet har bränt av. Nu känner jag att det blev lite dålig stämning här i bloggträsket.......Det vill säga att det framgår att jag är en sekundjägare ....
(men jag har inte tid att sudda och ändra inlägget för nu måste jag gå och packa alla de tusentals prylar som ska med till triathloncirkusen...)

Men för att avsluta detta inlägget på ett bra sätt så är det så många omständigheter som gör att tider på triathlon blir svårare att jämföra än på en löptävling. Det är vågor, strömmar vindar som påverkar resultatet och i triathlon så kan jag vara halvbra (läs halvkass...) i alla tre grenarna, lägga ihop summan och vara nöjd. För det är det som hela denna cirkusen handlar om för mig. Träna, tävla, ha kul och göra så gott man kan efter sina egna förutsättningar och sedan sitta i flera dagar och pilla navelludd och bara VARA NÖJD.

/Tro hopp och Triathlon




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar