fredag 3 juli 2015

Vissa tänker trögt andra snabbt....

Jag försöker tänka snabbt för om man tänker trögt är det lätt att det går överstyr.... Är jag ensam blir det oftast trögt men när jag är med andra går det snabbt...
Men detta fick jag bannor för på Åhus CK:s gemensamma cykelpass i onsdagskväll. Mr Spinning El Diablo tycker inte att jag ska va så snabbtänkt....Jag pratar givetvis om kadens dvs antalet varv som trampas per minut. Kvällens tips från El Diablo var alltså att jag ska trampa på trögare växlar! Sluta att tänka hög kadens utan våga istället cykla med styrka i benen...Kraften ska förflyttas ner i asfalten istället för att bara veva runt runt runt.... Jag som trodde kadens 85 var optimalt...Men som tillägg av El Diablo
var också att det ska vara bekvämt. Det vet jag dock att han inte menade. För vem cykeltränar för att det är bekvämt....fåtöljen är bekväm, inte cykelsadeln ;-).  Och vill man bli snabbare så måste man utsätta sig för lite pina.
..och snabbare på cykeln blir man inte av att sitta bekvämt i fåtöljen och troligtvis inte om det känns bekvämt alldeles för ofta i cykelsadeln heller....
Undras tro vad El Diablo säger om Selfies under tiden man cykeltränar......

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar