tisdag 6 januari 2015

Varför simträna

 
Förutom att det är väldigt skönt att simma (utom när man simmar så hårda intervaller att det snurrar i badmössan...) så kommer här fler anledningar till att simträna:

Simning engagerar flest stora muskelgrupper samtidigt än någon annan idrott

Simning är väldigt skonsamt för leder och skelett

Det behövs minimalt med utrustning

Vattnet ger massage på huden som i sin tur är vätskedrivande

Du blir ren

Du slipper tvätta träningskläderna efteråt

Du blir bra på att kontrollera din andning (om det nu är bra?)


När kan man få kalla sig simmare då? Jag kallar mig inte simmare men jag är otroligt stolt över att ha lärt mig frisim i vuxen ålder. Och trots att jag inte gör några "kullerbyttavändningar" i bassängen så har det hänt att badvakterna har flyttat skylten som det står "Snabbana" på till just den banan som jag sprattlar i. Fattar ni...?? Jag.... i snabbanan. Herre Göta Petter. Kan förstås bero på att det mest är äldre damer och herrar som simmar på de tider jag tränar simning.
Men det kunde jag väl aldrig tro när jag för två år sedan försökte crawla, hålla mig flytande och samtidigt synkronisera andningen utan att få alltför många kallsupar.

Okey, simning är kul men fortfarande kommer det som nummer tre på träningslistan.
1. Löpning
2. Cykling
3. Simning

En upptäckt som jag har gjort under mina simpass är att det är jobbigare att simma mot den djupa sidan av bassängen. Det känns helt enkelt som att det är uppförsbacke. Kan hända att det är inbillning.............

Men något som inte är inbillning är att det är nytt år och nya mål. Snart blir det ljusare och det kommer att bli en säsong full med löpning, triathlon och swimrun.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar