måndag 23 juni 2014

Torhamns udde - Karlskrona

 
Sommaren har kommit av sig....  och swimrun tävlingen Kustjagaren i Karlskrona är på lördag och jag fryser av bara tanken på att simma i havet...Men för att se det från den ljusa sidan så kommer vi att springa oss varma mellan simsträckorna. Längsta löpsträckan är startsträckan som är 8,2 km. Förra året var det ganska varmt och jag minns hur skönt det var att svalka sig i havet efter den relativt långa startsträckan.
Den totala löpsträckan under Kustjagaren är 26 km (delat på 11 sträckor) och simningen är totalt 4400 m (fördelat på 10 sträckor). Det betyder att vi ska förflytta oss på land och i hav ca 30 kilometer på lördag.
 
Det ska bli extra roligt att göra "om" Kustjagaren i år. Dels för att min tå inte är bruten...men också för att man i år vet lite mer vad det handlar om, när man har varit med innan. Jag har någotsånär koll på vad jag kommer att ha mer eller mindre nytta av under resans gång.
 
Utrustning:
 
Våtdräkt:
Som är avklippt ovanför knäna ( och inlämnad till skräddaren för isättning av dragkedja på framsidan för att lättare kunna dra ner den under löpdelarna)
 
 
Slående likhet mellan katt och ekparkett.....
 
Dolme:
För att kompensera den förlorade flytkraften i de avklippta benen och få lite mer hjälp. Sätts fast med ett gummirep på ena låret och snurras till utsidan på löpningen och in mellan benen vid simningen.
 
 
 
 
 
Handpaddlar:
För bättre fart och som kompensation för min dåliga simteknik
 
 
 
Öronproppar:
För att minska yrsel av kallt vatten i öronen
 

 
 
 
 
Magväska:
För att packa den obligatoriska utrustningen och några turbogel och ev lite vätska. Hade ryggsäck förra året men upplevde den alldeles för tung att springa med. (Och onödigt med så mycket vätska att bära på i vätskeblåsan)
 
Armband:
Förra året saknade vi att ha koll på de olika sträckornas längd. Speciellt på slutet när man började bli trött var det frustrerande att inte veta om vi skulle springa 400 m eller springa 4 km. Jag tänkte försöka lösa det i år med någon form av armband med sträckornas längd. Tveksamt bara om man kan hålla räkningen på var på remsan man är någonstans....
 

 

 
Skor:
Trots min investering i trailskorna Inov8 X-Talon så lär det nog bli mina trotjänare Asics DS på lördag. Jag har inte riktigt förlikat mig med trailskorna.......
 
 
Bogserlina:
Jag tror att jag tar med bogserlinan! Sen få vi se om jag behöver haka i den i SuperSara under simningen.
 
Telefon:
Arrangören rekommendrerar att varje lag ska ta med en mobiltelefon som man har installerat ett trackingprogram på. Sedan kan de som vill plkus arrangören följa laget via kustjagarens egen app som går att ladda ner både på google play och på app store. Kostar 12 kronor dock......
Vårt lag är 312 om någon är nyfiken....
 
 

 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar