måndag 9 juni 2014

Sövde HalvIronman

" Nu ska jag bada lite och sen cyklar jag en runda och sedan blir det ett litet (?) brickpass på det"

Det intalade jag mig inför starten på Sövde HalvIronman igår.... Allt för att inte fjärilarna i magen skulle leva rövare....
Dagen såg ut att ge dom allra bästa förutsättningarna med en spegelblank sjö och inte ett enda löv som rörde sig på träden.


 
Vi var på plats 07:30 och efter en lång stunds fibblande med alla prylar i växelfållan gled jag äntligen ner i våtdräkten, eller ja....gled och gled.....kämpade mig i den...(Kan våtdräkter krympa?? ;-) och vi begav oss ner till stranden och starten.
Simningen
Jag tog mina gamla simglasögon för säkerhets skull. Dom hade jag rengjort med Yes diskmedel och det funkade kanon ända fram till varvningen på stranden då jag lyfte upp dom i pannan. Aj Aj Aj det skulle jag aldrig gjort! Andra varvet simmades i Lutzendimman....Men bortsett från sikten så gick simningen hyfsat, men navigeringen lite sämre. Jag MÅSTE ha bättre disciplin på att titta upp oftare och jämnare, men det är ju förstås en förutsättning att man kan se nåt ut genom simbrillorna!!! Hoppas jag inte störde någon annans simning allt för mycket med mitt sicksack. Jag nådde stranden efter ca 41 minuter och min tid för simmomentet blev 42,17. "Det tar sig", som pyromanen sa.....
 
Cyklingen
När jag kom fram till min växelfålla efter en ganska lång löpning från sjön, så trodde jag att jag hade haft koll på mina prylar. Detta har jag ju gjort förr....Men mitt på sadeln stod min öppnade vaselinburk som fullständigt höll på att rinna bort i solskenet. Den fumlade jag ner och försökte undvika att innehållet rann ut över hela cykeln, mig och allt annat. Våtdräkten var minst lika svår att komma ur som att komma i... Kanske skulle jag haft lite mer vaselin?
Men efter 1 minut och 53 sekunder i växel 1, så var allt på plats och den vita stålhingsten skulle springas med på den oändligt långa sträckan innan man fick börja cykla. "Mycket publik....Försök att inte snubbla....Akta så att inte styret viker sig..." Det gick med nöd och näppe denna gången också! Det var en del ojämnheter på den blåa mattan så vattenflaskan på styret hoppade omkring så att sportdrycken duschade både mig och cykeln. Men det var kanske bra med lite klistrig sportdryck för att motverka den hala vaselin som jag oavsiktligt fått på cykeln...
Fasiken vad cyklingen var rolig! Triathloncykeln var fantastisk att cykla på. Banan var den samma som förra året och det vill säga backig. Men uppför betyder oftast nedför, så lite återhämtningspartier, med lite gratis fart, fanns också.
Efter 2 timmar och 54 minuter steg jag av cykeln. Längtade efter att få springa!!!
 
Löpningen
Så äntligen ut på den omtalade mördarbanan...den nya bansträckningen för löpmomentet som man hört så mycket om. Hur illa var det?
Jodå, det var precis så illa som befarat....Det var små stigar, ojämnt, smalt och två backar varav den ena (som var ny för i år)  brant som sjutton! Men jag gillar variation, och det var det! I allra högsta grad! Det var så många intryck och saker att hålla reda på (tex var man satte fötterna) så att man glömde bort tiden och plötsligt hade man avverkat 3 varv och hade bara ett kvar. Då var det bara att bita ihop, pinna på, förtränga smärtan och bara njuta!!(?). Under sista varvet kunde jag tyvärr inte låta bli att tänka på kommande Ironman i Kalmar. Och då, när benen var blytunga, blev jag ju såklart av med allt mitt "Ironmansjälvförtroende". Men jag har hört att Sövde halvIronman är så tuff att man kan dubbla tiden man får här och få en förväntad sluttid på IM i Kalmar. Det stämde på mig förra året och i år skulle det betyda 11 timmar och 14 minuter för mig på Ironman i augusti.....
 
Min totaltid igår blev 5,37 och jag är supernöjd! Den eviga tvåan (dvs jag) fick för en gång skull besöka översta platsen på pallen (i min åldersklass) och det gick nästan ihopa sig ekonomiskt. Men det här gör jag ju för att det är så förbannat roligt! Hade jag velat bli rik hade jag haft större chans på aktiemarknaden än med mina resultat i triathlon- eller löparbranchen ! Nej, det här är kul och ger mig så otroligt mycket oavsett placering eller priser. Tävlingen igår gav mig också en del skav på utsatta ställen!
 
Så där jag går, går också Xylocain gelen idag.....
 

Nervösa, men glada, innan start!

Foto: Björn Tufvesson

 
 Lotta "Järnviljan" kämpade sig i mål trots problem med knät! Hon är en kämpe!
 
 
 
Mina tider:
Sim: 00:42:17
T1: 00:01:53
Cykel: 02:54:56
T2: 00:01:42
Löpning: 01:57:00

 

 
 
 

2 kommentarer:

  1. Grattis!! Härlig läsning :-D Kram Madde

    SvaraRadera
  2. Tack Madde! Hoppas du kommer och deltar i Bike 'n Run racet på lördag! Kram

    SvaraRadera