fredag 30 maj 2014

SwimRun träning

Det var en del människor som höjde på ögonbrynen och tittade lite konstigt när vi 4 tjejer tränade SwimRun runt Råbejöfssjön igår. Ja, inte undra på det, när man kommer springandes med våtdräkt, simmössa och handpaddlar på....
Förutom Lotta (min parhäst i ÖtillÖ) så var vi även två Ironladies, Anna och Karolina. Och att vi var så många fick oss nog att framstå som lite mer normala....


Att träna SwimRun vid Råbelöfssjön är perfekt. Bredvid sjön går en cykelbana (en gammal banvall) och det finna många ställen att komma i och ur sjön. Sjön är för det mesta ganska lugn, förutom igår då det var lite vågor, och båttrafiken är minimal. Det vi konstaterade efter gårdagens pass var att vi nästa gång ska lägga längre löpmoment och kortare simningar. Eller åtminstone fler växlingar mellan land och vatten. Visst är simningen jobbig men det är på löpningen den tröttheten gör sig till känna och det är där vi måste vara starka...Vi behöver också bli vana vid känslan av att springa med våta skor och av värmen i våtdräkten.
 
Min våtdräkt är numera avklippt ovanför knäna. Det blev stor skillnad att springa i den utan gummi som stramar över knäna. Men det var också skillnad i vattnet! För med löparskorna på i vattnet blev benen tyngre och inte alls lika flytande. Detta kommer vi dock att avhjälpa med en flydolme mellan benen på ÖtillÖ. Förutom benförkortningen så funderar jag på att sätta en dragkedja på framsidan på våtdräkten. Kan vara en fördel om man kan dra ner den under dom längre löparmomenten. Den längsta löpsträckan på ÖtillÖ är 21 km!! Skorna som jag använder är Asics DS. Det är helt vanlig lättviktsko som funkar superbra. Det finns en test på Runners World som också visar att dessa skorna var lättast både direkt efter uppstigningen ur vattnet och efter 50 m löpning.
 
 
ÖtillÖ i all ära.....Men först är det ju faktiskt triathlon i fokus!! Mitt första stora mål för säsongen är nästa helg. Då är det dags för Sövde HalvIronman. Då får jag se hur jag har tillgodogjort mig träningen.... OCH om minsta motståndets lag gäller för min nya vita vackra stålhingst ....
 


Kanske slutar jag i en strut på IronMan Kalmar iallafall.....(och då menar jag inte glass strut ;-)

 

4 kommentarer:

  1. Det låter riktigt kul, jag hoppas kunna vara med någon av era träningar.
    Jag såg också RW testet av swimrun skor. Jag tycker urvalet var något konstigt men det spelar väl inte så stor roll.
    Tänk bara på hur terrängen ser ut i Ö-till-Ö.
    Våta klippor och terränglöpning, mycket mera så än t.ex. Kustjagaren (om jag förstått det rätt)
    Dom mest populära skor jag sett i Ö-tillÖ och swimrun generellt är Inov8 Xtalon190 och Icebug Acceleritas (bland tätlagen).
    Både låg vikt torra och blöta samt bra terrängegenskaper på våta klippor etc som du saknar i dina Asic DS.
    Du har en spännande sommar framför dig med träning till Ö-till-Ö, glöm bara inte bort att ta lite semester också :)

    SvaraRadera
  2. Ja, det kommer säkert att bli ett par trailskor till ÖtillÖ. Kanske skulle man testspringa/simma med ett par redan på Kustjagaren.... Säljer du Inov8?

    SvaraRadera
  3. menar du att du inte varit inne och tittat i min butik :)
    Klart jag har Inov8!
    https://pukessport.my123eshop.com/category.html/gummidobb/trailskor
    Iron Ladies får ju 15%

    SvaraRadera
  4. Jo det är klart jag har :-D ! Jag menade om du har dom hemma så man kan testa dom ....Jag behöver även nya simbrillor.

    SvaraRadera