torsdag 8 maj 2014

"After bike"

Efter att ha tillbringat 8 dagar i cykelmeckat Mallorca har jag konstaterat att cykelkulturen där kan liknas vid skidkulturen i alperna. Det är faktiskt så likt att jag skulle inte bli förvånad om Lasse Åberg skulle göra en film som hette Cykelsällskapsresan....
Jag skulle vilja hävda att minst hälften av alla som reser till Mallis vid denna tiden gör det med ett par cykelbrallor i resväskan. Var man än tittade fanns det cyklister och nästan alla lunchhak hade en cykelstång utanför där racern kunde hängas upp på. I cykelshoparna "hängde" de ballaste cyklisterna och sippade på en öl och lite sportdryck...(?). Och när solen hade vänt nedåt på den balearnska ön så satt de svettiga cyklisterna (forfarande iklädda blöjbrallorna och cykelskorna!) på uteserveringarna och skröt för varandra vilka höjdmetrar som tagits under dagen och vad hastighetsmätaren toppat på  samtidigt som vätskebalansen rättades till med en och annan väl utvald kaloririk dryck. Ja, ungefär som en regelrätt Afterski i alperna.


Kulturen på Imorns träningsläger var dock inte riktigt som ovan beskrivna cyklisters. Men vi hade definitivt lika roligt och trevligt! Vi tränade hårt och samtidigt såg arrangörerna till att vi fick uppleva de sanslösa vägar, berg och vyer som alla cyklister talar om på Mallorca.

SA CALOBRA
På tisdagen var det dags för en av de omtalade cykelrutterna på Mallorca. Nämligen sa Calobra. Det är en liten vik som ligger vid foten av ett berg och som man når antingen med båt eller på den spektakulära vägen som ringlar sig på beget. Det är en 10 kilometer lång serpentinväg som bokstavligen lutar HELA TIDEN! Det var en upplevelse som kallas duga!! Missa inte detta om ni ska cykla på Mallorca för även om det var jobbigt så är det ett minne för livet. Nedför var också ett minne för livet.....Jag har nämligen aldrig varit så nära en allvarlig krasch som jag var när jag skulle svänga i den allra sista serpentinsvängen. Där fick jag möte av en bil som höll på att göra en omkörning av en cykkelklunga och som körde helt på min sida av vägen. Jag var helt säker på att "nu smäller det". Av någon ofattbar anledning lyckades jag väja med en halvmeters marginal trots att jag fick sladd på cykeln och blev så fruktansvärt rädd. Hela kroppen skakade när jag kom ner till Sa calobra och jag kände en stor klump i halsen. Efter det tänkte jag hela tiden att man kan inte lita på någon annan!! Vad som helst kan möta en efter nästa vägkrök.....
Den vackra viken i Sa Calobra

Vägen till Sa Calobra



 




 Fortsättning följer......
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar