söndag 13 april 2014

Helt sjukt

Nu har jag också tittat på veckans avsnitt av programmet "Helt sjukt" på Tv4 Play. Det handlade om när träning blir som en drog. Jag blev faktiskt lite störd av deras resonemang.  Om man nu ska bli beroende av nåt så är väl träning ett alldeles utmärkt ämne. För riskerna med att  INTE träna är betydligt allvarligare än risken att drabbas av ortorexi (= fixering vid träning och hälsosam livsstil). Det är klart att vissa drabbas av ortorexi men jag har en känsla av att de som hamnar där kanske hade hamnat i nåt annat onyttigare beroende om de inte hade fallit för träningen.  Och om det är så som jag tror, har ju träningen ändå varit av godo. Det känns ibland som att de som tycker att träning är roligt och har fått det som en livsstil, ibland blir betraktade som lite fixerade.  Men egentligen är det inte konstigare att lägga en timme åt att springa i skogen än om man lägger en timme åt att handarbeta. Den stora skillnaden är att man får hälsosamma effekter av att röra sig men man riskerar såklart också att vricka foten eller få lite skoskav. Men kroppen är till för att belastas och man mår bra av träning om man utför den med eftertanke! Och varför ska man inte röra sig lite mer än vad man är tvungen till, så länge man kan?

För mig är träningen min hobby,  en fritids sysselsättning. Många av mina vänner tränar och det  har blivit ett sätt att umgås!

Jag tränar inte för att bli yngre, utan jag tränar för att bli äldre!

Så ut och spring bara för att DU kan!

                 /Peace, love and löparskor

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar