söndag 4 augusti 2013

Valuta för pengarna!

I besvikelsen över att inte ha fått en  rättvis sluttid i Olympisk distans på Axa triathlon i Malmö idag så är det väl så jag får se det. Extra valuta för startavgiften.......
Varför?
Jo, för i en av alla de rondeller som fanns på den otroligt knixiga cykelbanan cyklade jag hela varvet runt istället för att svänga höger. Detta innebar att jag cyklade en extra loop innan jag kom in till den första varvningen. Jag misstänkte att det hade blivit fel redan vid 11-12 km när jag plötsligt befann mig vid en vändpunkt som jag tyckte att jag precis varit vid. Min Garminklocka visade också på detta när första varvningen var efter 15 km. Den borde ju varit efter 10 km eftersom det var en 4-varvs bana. Exakt var jag cyklat fel visste jag inte förrän jag tittat på GPS kartan här hemma. Där syns det tydligt var jag har cyklat fel. Men jag får väl se det som nästan 6 km extra cykelträning!
För övrigt kändes det riktigt bra! Det är nästan lite synd att man inte har kört lite fler triathlonrace men all tid har ju gått åt till att träna på. Men jag måste ändå erkänna att triathlon innebär otroligt mycket att tänka på innan startskottet går! Det är våtdräkt, cykelskor, strumpor, simglasögon, öronproppar, vattenflaska för att bara nämna några av alla de prylar man ska till tänka på. Men det är verkligen superkul när väl alla förberedelser är klara!
 

 
Lite kort om dagen:
Simningen
1500 m i ett hav som media redan dagen innan avrått allmänheten från att bada i. Man hade nämnämligen uppmätt för höga halter av E-coli bakterier i vattnet. Det var inget annat att göra än att hålla munnen stängd! Förutom att hålla munnen stängd koncentrerade jag mig extra mycket på att hålla rätt kurs mot bojarna och det funkade ganska bra. Kom upp på bryggan efter 35 minuter.
Efter uppgången så var det en ganska lång löpsträcka innan man nådde växelområdet.
Och vad händer när jag har trampat av mig våtdräkten och ska dra på mig cykelskorna? Jo då får jag kramp i framsida lår! Vad var nu detta? Jag kan simma, cykla och springa men inte böja mig ner och ta på mig ett par skor?? Det släppte igen som tur var!

Cyklingen (skulle varit 40 km men blev för mig 45,7 km)
Ja, den blev ju som den blev....alldeles för lång! Men jag är nöjd! För trots att det var många kraftiga inbromsningar pga svängar och vändpunkter så blev snitthastigheten ändå ca 32 km/h. Äntligen över 30 km/h!! Sedan får jag väl leva med att jag har en annan snitthastighet i resultatlistan.

Löpningen 10 km
Löpningen gick runt i Västra hamnen och var en varvbana på 2,5 km. Som vanligt var det kul att komma ut och springa. Och jag hade tur för precis när jag ska ge mig ut varvar en tjej som jag håller jämna steg med. Vi hade följe i hennes tre sista varv och detta hjälpte förstås till att jag kunde hålla ett hyfsat tempo. Sista varvet blev jag ensam i mitt tempo men det gick ändå att hålla farten. Klockan stannade på 46,10 och det var ju kul att tån höll för detta tempot!
I mål bjöds det på ett "smörgåsbord" av bananer, apelsiner, Haribo smågodis, chokladmjölk, vatten men tyvärr ingen dusch. Det blev till att ställa sig i en utomhusdusch àla orienteringsmanér.  Kallt men skönt! 
Jag hade ju så gärna fått ett resultat på denna distansen eftersom förra gången jag startade, i Helsingborg 2011, var det sämsta tänkbara förutsättningar. 12 grader, halv storm och så höga vågor att simningen kortades ner till 800 m. 
Men nu får jag sluta "hänga läpp" för detta. Det finns inget annat att göra än:
GÖR OM GÖR RÄTT!



 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar